De circa dertig medewerkers van het marketingbureau Brandfirm verruilen sneeuwachtig Amsterdam voor Bali. Drie maanden gaan ze daar per toerbeurt werken. Deze ‘workcation’ werkte de vorige edities zo goed, dat de leiding het alle ondernemers aanraadt.

“Ondernemers zien veel risico’s, maar zodra je landt op je bestemming, bestaan die obstakels allemaal niet meer”, zegt directeur van Brandfirm Christiaan Pol tegen Sprout. Brandfirm werkt onder meer voor Blokker en webshops als BandenConcurrent, 4Launch en Kamera Express.

Het idee om te verkassen naar een tropisch eiland kwam van oprichter Daan Smit. Hij was de winter in Nederland goed zat en stelde in 2016 uit de losse pols voor om te vertrekken. “We hebben eigenlijk redelijk ondoordacht een villa geboekt en gezegd: laten we gewoon kijken hoe we dit gaan doen.”

Winterdip voorkomen

Brandfirm vertelt in een persbericht dat een dergelijk uitstapje met je collega’s ideaal kan zijn om een winterdip te voorkomen. Een op de drie Nederlanders heeft daar last van en bovendien stelt Brandfirm dat jongere werknemers meer waarde hechten aan een prettige, ontspannen werksfeer.

“Je werknemers zijn hierdoor niet alleen gelukkiger, maar blijven je als werkgever ook langer trouw. Daarom zou ik het elke organisatie aanraden om in te zetten op dit soort manieren om het werkgeluk van je collega’s te bevorderen”, aldus Pol in het persbericht.

Het bedrijf gaat niet in z’n geheel naar Bali, maar wisselt elkaar af. Zo blijft ook het hoofdkantoor in Amsterdam bemand – handig met het oog op het forse tijdverschil.

Geen afleiding uit Nederland

De werkdruk ligt op Bali niet hoog, maar dat is vooral omdat er ándere dingen wegvallen. Familie en vrienden zijn ver weg, waardoor werk uitgroeit tot prioriteit nummer 1. “Zodra je klaar bent met werken, kun je eigenlijk niet veel anders doen dan de fantastische omgeving ontdekken en leuke dingen doen met je collega’s. Mensen ervaren het als heel erg rustgevend.”

Lees ook op Business Insider

Op afstand werken aan de andere kant van de wereld, is vooral populair onder jonge zzp’ers die weinig kosten maken. Zo sprak Business Insider eerder met de jonge ondernemers Lars Blokdijk en Michael Tesselaar die samen andere succesvolle ondernemers al vijf keer naar Bali haalden voor een netwerksessie.

Ook zij denken dat je zonder de afleiding van familie, vrienden en andere randzaken in Nederland veel meer kan focussen op je werk. “Het tijdsverschil is natuurlijk groot”, vertelde Tesselaar. “Ik ga rond zeven uur lokale tijd aan het werk en krijg tot een uur of twee geen mailtjes binnen, genoeg tijd om me op belangrijke zaken te storten.”

Dat de vorige twee werkvakanties van Brandfirm op Bali een financieel succes werden, is daarom geen toeval. Het bedrijf behaalde namelijk een recordomzet in de ‘Indonesische’ maanden.

Bekijk hieronder de aftermovie van Brandfirms ‘workcation’ op Bali in 2017:


 

Lees meer: