• Ondernemers Kim Hiemstra en Elias van der Linden kregen in het tv-programma Dragons’ Den een bod van 650.000 euro van investeerders Pieter Schoen en Michel Perridon.
  • Hun startup Boombrush biedt elektrische tandenborstels plus een compleet mondzorgpakket in abonnementsvorm aan.
  • Het ondernemerskoppel wil binnenkort met hun tandenborstels naar Duitsland en binnen drie maanden een eigen tandpasta op de markt brengen.

De mondzorgmarkt ontwrichten met frisse ideeën, dat is waar ondernemers Kim Hiemstra en Elias van der Linden op mikken.

Dat willen ze met hun mondzorgmerk Boombrush, dat eigen sonische tandenborstels aanbiedt en abonnementen op borstelkopjes, tandpasta, flosdraad en mondwater.

De “vastgeroeste” markt waar de Rotterdamse startup zich op richt is grotendeels in handen van Oral-B en Philips. Hierbij verkoopt Oral-B de oscillerende (ronddraaiende) tandenborstels en Philips de sonische (trillende) variant.

Dat het tijd is voor een nieuwe speler op de markt vonden ook Dragons Pieter Schoen en Michel Perridon tijdens de tv-uitzending van donderdagavond. Beiden boden 325.000 euro, tegen elk 17,5 procent van de aandelen. De onderhandelingen zijn gaande.

Reden genoeg dus om dit ondernemerskoppel aan de tand te voelen. Business Insider sprak met ondernemers Kim Hiemstra en Elias van der Linden over de mondzorgmarkt, het aanbod van Boombrush en hun toekomstplannen.

Wat mankeert er aan de huidige markt voor mondzorg?

Hiemstra: “De mondzorgmarkt wordt gedomineerd door grote merken, waardoor er geen noodzaak is voor vernieuwing. Wij zorgen hier wel voor, bijvoorbeeld door te investeren in onze klantenservice – iets wat nog niet voorkomt in deze markt.”

“Ook zijn de tandenborstels van die twee grote merken heel duur, terwijl ze niet per se meer bieden dan onze tandenborstels. Je betaalt veel voor features die je toch niet gebruikt, zoals bluetooth, een app of een oplaadbare travel case.”

“Een tandenborstel hoeft niet duur te zijn om z’n werk goed te kunnen doen. Het gaat erom dat je hem goed gebruikt.”

Waarom kies ik, als consument, voor een Boombrush-tandenborstel?

Hiemstra: “Ten eerste is er dus een prijsverschil met de grote merken. Wij verkopen onze tandenborstels voor 79 euro met ‘refill’-abonnement en 89 euro zonder abonnement.”

“Met dit abonnement krijg je elke een, twee of drie maanden [zelf te kiezen] een nieuw borstelkopje thuisgestuurd voor 5 euro per keer. Dit is voor ons geen vetpot. Het is puur een service die wij bieden zodat mensen hun borstelkopje niet vergeten te vervangen.”

“Ook heb je met een lopend abonnement een levenslange garantie op je tandenborstel.”

“Deze hoef je overigens slechts eens in de drie maanden op te laden; hij gaat dus veel langer mee dan andere merken. We zien ook dat veel mensen daarom voor onze tandenborstel kiezen.”

“Met de investering gaan we ons abonnement uitbreiden met andere mondzorgproducten, zoals tandpasta, mondwater, flosdraad en tandenstokers.”

Van Der Linden: “Ook is er een duurzaamheidsaspect. Zo zijn al onze verpakkingen plasticvrij en gemaakt van duurzaam karton, en hebben we bij ons abonnement voor de borstelkopjes een recycleprogramma. Daarmee kan je je oude borstelkopjes gratis naar ons terugsturen.”

De sonische tandenborstels van Boombrush. Foto: Boombrush
De sonische tandenborstels van Boombrush. Foto: Boombrush

Hoe gaan jullie de strijd aan met de grote merken?

Van Der Linden: “Dat is een van de echt moeilijke dingen. Als je als jonge speler op een markt met grote namen toetreedt, is het lastig om een betrouwbaar merk op te bouwen. Dat is hetgeen waar wij de meeste aandacht aan besteden.”

“Dat doen we op meerdere manieren. Zo proberen wij zo transparant mogelijk te zijn over onze reviews, waarvoor wij samenwerken met het onafhankelijke platform Trustpilot. Zo hopen we een stukje credibility op te bouwen.”

“Ook werken we samen met verschillende tandartsen om hard bewijs te hebben dat de tandenborstel zo goed is als dat de klanten hem vinden.”

Hiemstra: “Daarnaast willen we ons ook onderscheiden door niet alleen een tandenborstel te bieden, maar het hele mondzorgpakket eromheen – en dit in abonnementsvorm te leveren.”

Waarom focussen jullie je op een abonnementsmodel in plaats van verkoop in winkels?

Hiemstra: “Dat doen we voor het gemak van de klant. Met het abonnement lossen we een probleem op dat vooral tandartsen opvalt: dat mensen hun borstelkopjes niet op tijd vervangen. Als je dat niet op tijd doet, is de verzorging van je mond gewoon een stuk minder.”

“Later gaan we nog meer producten leveren die we aan ons abonnement kunnen toevoegen. Dan weten mensen ook dat ze die producten moeten gebruiken voor goede mondzorg.”

Hoe belangrijk is het tijdig vervangen van je borstelkopje?

Van Der Linden: “Mensen denken vaak: ‘Als m’n borstelkophaartjes helemaal uit elkaar staan, dan wordt het misschien tijd om te vervangen’. Maar dan ben je al veel te laat.”

“Vaak moet je je borstelkopje al vervangen als je het nog niet eens kan zien. Eerst wordt de ruwheid van je haartjes minder, daarna worden de haartjes slap en pas als ze slap worden en je hard drukt, gaan ze uit elkaar staan. Dan ben je al in een te ver stadium voor goede mondzorg.”

De borstelkopjes van Boombrush. Foto: Boombrush
De borstelkopjes van Boombrush. Foto: Boombrush

Jullie zeggen dat het abonnement op de borstelkopjes ervoor zorgt dat je het opzetstuk nooit vergeet te vervangen. Mijn huidige Philips-tandenborstel herinnert mij hieraan door te piepen. Waarom is jullie oplossing beter?

Hiemstra: “Omdat jij alsnog naar de supermarkt of de drogist moet om die borstelkopjes te kopen. En dan denk je: ‘Ach, ik kijk wel even’, en dan vergeet je het weer een paar weken. Voor je het weet ben je een maand verder.”

“Bij ons krijg je een nieuw borstelkopje op de deurmat en kan je ‘m meteen vervangen. De oude kan je terugsturen via het recycleprogramma.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Boombrush?

Hiemstra: “We willen sowieso uitbreiden naar andere Europese landen. We zijn nu alleen nog actief in Nederland en België; onze volgende stap is Duitsland. Daar willen we snel werk van maken.”

“Ook zijn we van plan om binnen drie maanden onze eigen tandpasta, met en zonder fluoride, te introduceren. Van daaruit willen we doorgaan met de ontwikkeling van andere producten, zoals mondwater, flosdraad en tandenstokers. Uiteindelijk willen we een heel mondzorgpakket in abonnementsvorm kunnen aanbieden.”

Van Der Linden: “Op de lange termijn willen we zoveel producten leveren dat je met een klik op de knop het perfecte abonnement voor jouw gebit krijgt. Dus als je grote ruimtes tussen je kiezen hebt, krijg je een groter formaat stoker of flosdraad. En als je gevoelige tanden hebt, krijg je een andere tandpasta.”

Lees meer over Dragons’ Den: