Met de komst van webwinkel Amazon naar Nederland wordt het spannend of marktleider bol.com zijn positie kan handhaven. Bol.com sorteert alvast voor op de extra concurrentie door grootschalig kleding te gaan aanbieden.

Sinds donderdag kun je via bol.com een uitgebreid assortiment aan dameskleding en herenkleding bestellen. Bol.com werkt samen met merken als Jack & Jones, Tommy Hilfiger, Miss Etam en Zeeman, maar ook internationale merken als Nike, Adidas en Levi’s zijn te krijgen via de site van bol.com.

“We breiden uit met retailers die al actief zijn bij ons en met nieuwe partijen. Zij hebben de expertise over assortiment, trends, merken en retouren. Het aanbod komt overwegend van derde partijen, maar de witte vlekken kopen we zelf in”, zegt Chief Commercial Officer Margaret Versteden tegen Emerce.

Volgens Emerce mikt bol.com voor eind deze maand op enkele honderduizenden kledingitems en eind dit jaar moeten dat er zo’n half miljoen zijn. Bol.com is in absolute cijfers één van de grootste websites van Nederland, met 11,2 miljoen shoppers in de feestmaand van december 2019.

Amazon actief in Nederland, meer concurrentie voor bol.com en Coolblue

Halverwege januari werd bekend dat de Amerikaanse gigant Amazon de Nederlandse markt serieuzer gaat bewerken en méér gaat doen dan alleen boeken verkopen via Amazon.nl.

De Amerikaanse internetgigant opent de Nederlandse webwinkel Amazon.nl voor externe verkopers uit binnen- en buitenland, zodat zij producten kunnen aanbieden aan Nederlandse consumenten.

“Het is slechts een eerste stap, maar we zijn ervan overtuigd dat wij het vertrouwen van de Nederlandse klant kunnen winnen met een ruim assortiment, scherpe prijzen en snelle en betrouwbare bezorging”, aldus Roeland Donker, Country Manager Benelux voor Amazon.

Lees ook op Business Insider

Welke productcategorieën Amazon toevoegt aan haar Nederlandse webwinkel is nog niet bekend.

Door Amazon.nl open te gooien voor andere bedrijven is het voor grote, internationale merken makkelijker om Nederlandse consumenten te bereiken. En dat is een slimme zet van Amazon, zei retailexpert Cor Molenaar in oktober tegen Business Insider. “Daarmee plukken ze het laaghangend fruit en kunnen ze lage prijzen garanderen.”

Lees meer: