• De geplaagde Boeings van het type 737 MAX keren terug in het Europese luchtruim. Daar geeft de Europese luchtvaartautoriteit EASA toestemming voor.
  • Na twee dodelijke crashes met het toestel werden de vliegtuigen wereldwijd aan de grond gehouden.
  • Ed Pierson, ex-manager bij de Boeing-fabriek, trekt de goedkeuring in twijfel. Volgens hem zijn er enkele problemen niet goed onderzocht.

De gewraakte Boeings van het type 737 MAX, die bijna twee jaar om veiligheidsredenen aan de grond bleven, staan voor een terugkeer in het Europese luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteit EASA geeft daar toestemming voor.

In november vorig jaar gaf ook de Amerikaanse toezichthouder FAA goedkeuring voor de comeback.

Door crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.

Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Ook zouden piloten niet goed voorbereid zijn op dergelijke storingen.

Dat mankement is verholpen met een update van de software. Daarnaast krijgen piloten straks speciale vliegtraining voor de 737 MAX.

Rechtszaken en schikkingen

De crashes zorgden voor tal van rechtszaken tegen Boeing, onder andere van de Amerikaanse toezichthouder FAA, die bij de keuring van het toestel door Boeing werd misleid.

Om de wereldwijde rechtszaken te schikken, moest de vliegtuigfabrikant diep in de buidel tasten. Bij het sussen van de Amerikaanse justitie kwam 2,5 miljard dollar te pas. Naar verluidt ging het bij de families van de slachtoffers om 1,2 miljoen dollar per zaak.

Lees ook op Business Insider

Om het debacle achter zich te laten, koos Boeing ook een nieuwe naam voor het toestel. Het vliegtuig zal voortaan ‘737-8’ worden genoemd, zo werd in augustus vorig jaar bekend.

Twijfel over goedkeuring

Ed Pierson, voormalig senior manager van de 737-fabriek van Boeing in Seattle, trekt de goedkeuring in twijfel. Volgens hem hebben toezichthouders enkele problemen die een mogelijke rol speelden bij de crashes niet goed onderzocht.

In zijn rapport zegt Pierson dat er zich minstens dertien andere veiligheidsincidenten bij de 737 MAX hebben voorgedaan die niet publiekelijk bekend zijn.

De ex-manager noemt onder andere de werkdruk in de Boeing-fabriek als oorzaak van de fouten. Dat zou ten koste zijn gegaan van de productiekwaliteit.

Lees meer over de Boeing 737 MAX: