Boeing heeft zijn eerste 737 Max van 2020 verkocht, maar er was iets opmerkelijks aan de naamgeving bij de aankondiging daarvan.

Hoewel Boeing nog steeds verwees naar de 737 Max-familie, werd de specifieke variant beschreven als de 737-8. Tot nu toe is het toestel altijd “737 Max 8” genoemd.

Of de naam van het probleemtoestel echt wordt aangepast, moet nog blijken, want de originele benaming staat nog wel op de website van Boeing.

Vliegtuigbouwer Boeing kondigde woensdag aan dat het bedrijf een opdracht heeft gekregen voor vier vliegtuigen uit zijn 737 Max-lijn. Het is de eerste verkoop van het probleemtoestel dit jaar. 

De Amerikaanse vliegtuigbouwer wil het toestel, dat door twee crashes zwaar in diskrediet is geraakt, nieuw leven inblazen. Dat is van groot belang om de door het coronavirus geleden verliezen goed te maken. 

De verkoop van de vier toestellen is dus goed nieuws voor Boeing. Maar bij dat goede nieuws viel iets op aan de naam van het vliegtuig.

Voor het eerst gebruikte Boeing niet ‘Max’ om te verwijzen naar het toestel, maar werd het vliegtuig simpelweg de ‘737-8’ genoemd. Sinds de introductie van het toestel in 2017 was de naam altijd ‘737 Max 8’.

Boeing stelde bij de aankondiging van de order dat het toestel behoort tot de 737 Max-familie en gaf daarmee het verschil aan met de 737-800, die tot de Next Generation-familie hoort, de voorganger van de Max.

Het is nog niet duidelijk of Boeing de naam van het toestel officieel gaat veranderen. “Deze variant is er één van de in totaal vijf verschillende types”, zegt woordvoerder Peter Pedraza tegen Business Insider. Hij merkt op dat Boeing wel naar Max heeft verwezen in het persbericht. De benaming Max 8 staat ook nog gewoon op de website van Boeing.

Poolse luchtvaartmaatschappij plaatst order voor de 737 Max

De Poolse luchtvaartmaatschappij Enter Air koopt twee 737-8-toestellen en heeft een optie om er nog twee aan te schaffen. De huidige vloot van de chartermaatschappij bestaat onder meer uit 22 oudere 737 NG-toestellen en twee Max-toestellen.

De aankondiging van de verkoop en de mogelijke naamsverandering komt op het moment dat Boeing bezig is de Max-toestellen weer goedgekeurd te krijgen voor passagiersvluchten.

De Max staat sinds maart 2019 wereldwijd aan de grond, nadat er bij twee crashes in totaal 346 mensen om het leven kwamen.

Het zou niet verrassend zijn als het probleemtoestel een andere naam krijgt. Vorig jaar zei een bestuurder van Boeing volgens persbureau Bloomberg al dat het bedrijf daar open voor stond.

Luchtvaartmaatschappijen hebben plannen ontwikkeld om zorgen weg te nemen bij passagiers over het ramptoestel.

President Donald Trump stelde afgelopen april ook al dat Boeing de naam van het toestel zou moeten veranderen. “Ik zou de Boeing 737 Max opknappen, een paar geweldige nieuwe dingen toevoegen en het toestel een nieuwe naam geven”, schreef hij.

De 737 Max staat al  anderhalf jaar aan de grond

De eerste dodelijke crash met de 737 Max gebeurde in oktober 2018 toen een toestel van Lion Air 12 minuten na het opstijgen in de Javazee stortte bij Indonesië, nadat piloten tevergeefs hadden geprobeerd het toestel onder controle te krijgen. Bij die crash kwamen 189 mensen om het leven.

Hoewel er gelijk vragen rezen over een nieuw vluchtcontrolesysteem van de 737 Max, bleef het toestel vrijwel overal dienst doen. Wel waarschuwden Boeing en de Amerikaanse toezichthouder FAA piloten voor mogelijke problemen.

ethiopia plane crash

De plek waar vlucht ET 302 van Ethiopian Airlines crashte. Foto: Tiksa Negeri/Reuters

De tweede crash vond plaats in maart 2019, toen een toestel van Ethiopian Airlines zes minuten na het opstijgen uit de Ethiopische hoofdstad Addis Ababa neerstortte en alle 157 inzittenden om het leven kwamen. Binnen enkele dagen werd de Max in de hele wereld aan de grond gehouden.

Onderzoekers stelden later vast dat beide crashes te maken hadden met het vluchtcontrolesysteem MCAS, dat is ontwikkeld omdat de 737 Max grotere motoren heeft dan de eerdere 737-generaties.

Door die grotere motoren kan de neus van het vliegtuig omhoog getrokken worden en in dat geval zorgt MCAS er automatisch voor dat de neus weer omlaag gaat. Maar dat systeem bleek ook geactiveerd te kunnen worden door verkeerde informatie van sensoren.

Bij beide crashes bleken de sensoren niet goed te hebben gewerkt, foutieve gegevens naar de vluchtcomputer te hebben gestuurd en werd MCAS zonder aanvullende controle automatisch in werking gesteld.

Hoewel oorspronkelijk werd verwacht dat de toestellen slechts een paar weken aan de grond zouden moeten blijven, ontdekten Boeing en de FAA nog meer veiligheidsproblemen en moest de hele vluchtcomputer opnieuw worden ontworpen in plaats van dat er alleen aanpassingen hoefde te worden gedaan aan de software van MCAS. Daarom vliegt de 737 Max nog steeds niet, al hoopt Boeing binnenkort wel weer groen licht te krijgen.

Lees hier meer nieuws over het geplaagde Boeing: