Tesla heeft de luxe dat de vraag naar zijn elektrische auto’s groter is dan de productiecapaciteit. Maar ook is bekend dat de Amerikaanse autofabrikant nog wel eens de kantjes ervan af loopt om het productietempo zo hoog mogelijk te houden. Dat levert regelmatig voertuigen op met schoonheidsfoutjes. En dat hebben ze bij concurrent BMW ook gemerkt.

Topman Oliver Zipse van de Duitse autofabrikant BMW lijkt geen grote fan van Tesla. Tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Duitse krant Handelsblatt van afgelopen woensdag haalde Zipse uit naar het bedrijf van Elon Musk. “We hebben andere ideeën over de standaard voor kwaliteit en betrouwbaarheid”, zei Zipse volgens persbureau Bloomberg. “We hebben een andere doelstelling als het aankomt op klanttevredenheid.”

Lees ook: Tesla verhoogt in de VS de prijzen van de Model S en de Model Y, vlak nadat het twee andere populaire modellen duurder maakte

Zipse was daarmee nog niet klaar, want hij had ook kritiek op de manier waarop Tesla groeit. “Tesla is geen onderdeel van het premium-segment. Ze groeien vooral door prijzen te verlagen. Iets wat wij niet gaan doen, omdat we op lange termijn denken”, gaf de topman van BMW aan.

Tesla lijkt de laatste tijd overigens juist het tegenovergestelde te doen. Door de aanhoudende chiptekorten stijgen de prijzen van de Model S, 3, X en Y met enige regelmaat.

Openlijke kritiek op Tesla

Het is niet de eerste keer dat Zipse uithaalt naar Tesla. Eerder dit jaar uitte hij ook openlijk kritiek op de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Afgelopen februari dacht de topman van BMW dat Tesla de productie- en leversnelheid niet kon volhouden, omdat andere fabrikanten ook steeds meer elektrische auto’s gingen verkopen.

Op het moment van schrijven lijkt het statement van Zipse ietwat overmoedig geweest. Vorig jaar leverde Tesla net geen 500.000 auto’s af. Dit jaar zijn er al 627.000 voertuigen bij klanten afgeleverd.

BMW haalt het nog niet bij Tesla als je kijkt naar de verkoop van volledig elektrische auto’s. Over de eerste negen maanden van dit jaar verkocht de Duitse autobouwer in totaal ruim 230.000 elektrische auto’s. Tesla deed hetzelfde en een beetje meer in de maanden juli, augustus en september. Toen kwam de teller op 241.300 afgeleverde Tesla’s.

Maar dat wil niet zeggen dat Zipse geen punt heeft op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid.

Business Insider vergeleek eerder de BMW i4 en de Tesla Model 3 met elkaar. Daaruit blijkt dat ze op papier heel dicht bij elkaar liggen en dat het vooral neerkomt op het niveau van afwerking.

LEES OOK: BMW i4 vs Tesla Model 3 – dit is hoe de nieuwkomer zich verhoudt tot de benchmark