• Blokker-eigenaar Mirage Retail Group is bezig met de voorbereiding van een beursgang begin 2022.
  • Dat zegt CEO Michiel Witteveen in de podcast The Next Move van Business Insider Nederland en Diederik Heinink.
  • “De corebusiness die we nu hebben opgebouwd is gewoon een heel goede, gezonde business”, aldus Witteveen.

Bijna drie jaar geleden nam ondernemer Michiel Witteveen met zijn Mirage Retail Group de winkelketen Blokker over van de gelijknamige familie, samen met onder meer de winkels van Big Bazar. In 2019 kondigde Witteveen al aan op termijn een beursgang te overwegen.

In de Podcast The Next Move van Business Insider Nederland en Diederik Heinink stelt Witteveen dat zijn bedrijf inmiddels op koers ligt om in 2022 daadwerkelijk de stap naar de beurs te wagen.

“Wat wij echt willen is een beursgang. Dat moet in 2022 gaan gebeuren. Uiteindelijk ben je verplicht om te zorgen dat het hele bedrijf met alle stakeholders een hele goede toekomst tegemoet gaat. Mijn leven is eindig, maar dat van het bedrijf niet”, zegt Witteveen in The Next Move.

Onder Mirage Retail Group vallen naast Blokker en Big Bazar ook de ketens Intertoys en BCC. Verder verwierf de onderneming van Witteveen in 2019 de Nederlandse franchiserechten van de Chinees-Japanse winkelformule Miniso, die enigszins vergelijkbaar is met de HEMA.

Lees ook: De eerste ‘Chinese HEMA’ is geopend in Utrecht – neem een kijkje in de winkel

In 2019 leed Mirage Retail Group een nettoverlies van 144 miljoen euro op een omzet van 544 miljoen euro, mede als gevolg van de omvangrijke reorganisatie na de overname van Blokker Holding, waarbij diverse onderdelen werden verkocht.

Blokker-eigenaar: de corebusiness is gezond

De cijfers over 2020 zijn nog niet openbaar en worden gekleurd door de coronacrisis. Maar volgens Witteveen ligt Mirage Retail Group financieel gezien op koers om de sprong naar de beurs te wagen. “De corebusiness die we nu hebben opgebouwd is gewoon een heel goede, gezonde business. Onze kostencomponent is goed, onze marge is goed. Dat kunnen we allemaal afvinken.”

Witteveen en zijn team zijn met adviseurs in gesprek over zaken die nog geregeld moeten worden in de aanloop naar een beursgang. “We zijn bijvoorbeeld druk doende met zaken rond compliance. Op een gegeven moment moet je dan de stap zetten om het echt te doen. Dat zal waarschijnlijk ergens begin volgend jaar zijn. Op die hele grote gong slaan, dat zie ik wel voor me.”

De vijf merken van Mirage Retail Group hebben in Nederland opgeteld 840 winkels, waarvan volgens de website 413 Blokkers, 203 vestigingen van Intertoys, 161 filialen van Big Bazar en 60 winkels van BCC. Miniso heeft 3 vestigingen.

In The Next Move geeft Witteveen aan dat Blokker in de kern op het netwerk van winkels blijft draaien. “Het online model is heel belangrijk en onze klanten kunnen en moeten daar veel gebruik van maken. Maar we blijven uiteindelijk een retailer die de klant ertoe wil verleiden om de spullen in de winkel te kopen of te komen ophalen.”

De verkoop online dient bij Blokker wat Witteveen betreft vooral als aanvullend kanaal, waarbij afhalen in de winkel de voorkeur heeft. Van de ketens die onder Mirage Retail Group vallen is BCC volgens Witteveen het meest op online verkoop georiënteerd.

Beluister hier de derde aflevering van The Next Move, waarin CEO Michiel Witteveen van Mirage Retail Group in gesprek gaat met mede-oprichter Jouri Schoemaker van verpakkingsloze websuper Pieter Pot.

Volg de podcast The Next Move en abonneer je via Spotify, Google of Apple.


LEES OOK: Podcast The Next Move met Lieke Schepers (Yacht) en Marcel Molenaar (LinkedIn): hoe de muteknop virtueel vergaderen inclusiever maakt