De familie Blokker heeft de gelijknamige keten altijd buiten het zicht van een publieke beursnotering gehouden. Maar als het aan de nieuwe eigenaar van de winkelketen ligt, komt daar verandering in. Blokker naar de beurs!

Michiel Witteveen wil zijn pas verworven winkelketen Blokker over drie jaar naar de beurs brengen. Zijn belangrijkste aandeelhouders moeten geen pensioenfondsen of grote beleggers worden, maar klanten die zegeltjes sparen. “Elke volle spaarkaart levert een aandeel op. Zo geef ik Blokker terug aan de Nederlanders”, zegt de eigenaar van Blokker in Het Financieele Dagblad.

Het is volgens de krant opvallend dat Witteveen openlijk over een beursgang praat, terwijl de keten de afgelopen jaren zware verliezen leed. Hij is pas vier maanden eigenaar van Blokker, en twee weken van Intertoys. Beide bedrijven vallen onder Witteveens Mirage Retail Group, net als speelgoedketen MaxiToys en prijsvechter Big Bazar. Dit winkelimperium wil hij in zijn geheel naar de beurs brengen.

Het heeft met “verantwoordelijkheidsbesef” te maken dat hij nu al aan een beursgang denkt, zegt Witteveen. Niet met geld. “De familie Blokker wist: ons leven is eindig, maar Blokker niet. Zo zit ik er ook in. Over drie jaar ben ik 68. Dan moet je wel over de toekomst nadenken.”

Het imago van Blokker is de reden voor de belangrijke rol die hij bij klanten wil leggen. “Toen ik Blokker kocht, hoorde ik steeds dat ‘Blokker van ons allemaal is’. Zo kwam ik op het idee voor een nieuw zegeltjessysteem, waarbij elke volle spaarkaart recht geeft op een Blokker-aandeel.”

Witteveen heeft nog geen banken ingehuurd om een beursgang te begeleiden. Wel weet hij naar eigen zeggen welke voorbereidingen te treffen.

Blokker heeft flinke weg te gaan naar winstgevendheid

In Nederland telt Blokker nog 5400 medewerkers, 352 eigen vestigingen en 77 franchisevestigingen. In België en Luxemburg gaat het om 670 medewerkers en 128 winkels. De in 2007 opgerichte discounter Big Bazar is goed voor ruim 2000 medewerkers met 120 winkels in Nederland en 11 in België.

Blokker kwakkelt al langer met zo ongeveer alles waar een winkelketen mee kan kwakkelen. De belangrijkste hobbel die genomen moet worden is de positionering in het veranderde Nederlandse winkellandschap.

Zo ondervindt de winkelketen veel concurrentie van discountformule Action en heeft Blokker te laat ingespeeld op de opkomst van online winkelen.

De afslankoperatie via de verkoop van verschillende winkelformules is gepaard gegaan met grote boekhoudkundige verliezen: in 2017 noteerde Blokker Holding een totaal verlies van liefst 344 miljoen.

LEES OOK: Kan Blokker rivaal Action pijn doen met Big Bazar? ‘No way dat Big Bazar ooit de inkoopkracht van Action evenaart