Muziekdienst Spotify is dinsdag naar de beurs gegaan in New York.

Het was één van de meest geanticipeerde techbeursgangen van de laatste jaren, vooral omdat de oprichters een onconventionele aanpak hebben gekozen.

Ook Wall Street leefde natuurlijk toe naar deze dag. Zo’n grote vis meldt zich niet vaak. En zoals dat vaker gebeurt, wilde de New York Stock Exchange iets speciaals doen om Spotify te verwelkomen op de handelsvloer.

En hoe doe je dat beter dan de vlag van het thuisland te hijsen? Is naast een herkenningspunt voor de nieuwkomers ook meteen een subtiele tik voor Zweden, dat geen notering in eigen land mag inboeken.

Maar de beurs maakte een pijnlijk fout – één die voor Europeanen wellicht ook typisch Amerikaans aandoet.

De Zwitserse vlag wapperde namelijk fier bij het beursgebouw van de NYSE, pal onder een kolossaal logo van Spotify. Hoewel de fout spoedig hersteld was, ging de foto acuut de wereld over.

De Zweedse verslaggever Sven Carlsson twitterde met een lach:

Even later was hij er ook als de kippen bij om de blauw-gele vlag van Zweden te verwelkomen toen het misverstand was opgeklaard:

De openingskoers van Spotify bedroeg 165,90 dollar per aandeel.  Dat was fors boven de introductieprijs van 132 dollar. Maar het aandeel bewoog wel flink op de eerste handelsdag. Het aandeel sloot uiteindelijk op 149,01 dollar per aandeel, wat overeenkomt met een beurswaarde van zo'n 25 miljard dollar.

Spotify koos niet voor een traditionele beursgang, maar voor een zogeheten directe notering. Daarbij worden geen nieuwe aandelen uitgegeven, maar zorgt de beursnotering ervoor dat bestaande aandeelhouders makkelijker kunnen handelen in de waardepapieren.

Met 71 miljoen betalende klanten en een jaaromzet van ruim 4 miljard dollar is Spotify ruimschoots de grootste muziekstreamingdienst ter wereld. Mede door de grote bedragen die het bedrijf kwijt is aan muziekrechten en investeringen in technologie lijdt het nog altijd verlies.