• Prins Bernhard sr. heeft zich in 1948 ingezet om een bouwstop op het racecircuit van Zandvoort te voorkomen.
  • Via zijn stichting zette de prins twee ministers onder druk, waarna de bouw door kon gaan.
  • In ruil voor de steun kreeg de stichting een vergoeding van 20.000 gulden.

Zandvoort kreeg in 1948 steun van prins Bernhard sr. om de bouw van het na-oorlogse circuit uit een impasse te trekken. Dat schrijft sporthistoricus Jurryt van de Vooren in Trouw op basis van archiefstukken.

Door een constructie via de Stichting Prins Bernhard was de prins zelf niet direct betrokken, maar kon toch van zijn naam en faam gebruik worden gemaakt om de al gestarte bouw uit het slop te trekken.

Uit naam van de stichting werd een brief gestuurd aan twee verantwoordelijke ministers. Die bonden uiteindelijk in, waardoor de bouw van het circuit door kon gaan.

In ruil voor de steun kreeg de stichting 20.000 gulden belastingvrij. Dat werd gefinancierd door de prijzen van kaartjes eenmalig te verhogen. Wat er met dit geld is gebeurd is onbekend.

De man van koningin Juliana was een enthousiast racefan, net als zijn kleinzoon. Dat hij de – ook toen – controversiële bouw van het circuit een handje kon helpen is extra saillant, omdat ook de betrokkenheid van Bernhard jr. bij het huidige Zandvoort niet onbesproken blijft.

Lees ook: Het flitsende leven van prins Bernhard van Oranje, die ook eigenaar is van het racecircuit van Zandvoort

Het idee voor Circuit Zandvoort ontstond in de jaren 30 toen het dorp besloot een race door de eigen straten te houden. Dit bleek zo succesvol dat de burgemeester bedacht een circuit aan te leggen. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten, maar het idee bleef bestaan.

Circuit Zandvoort gebouwd met oorlogspuin

Toen de oorlog voorbij was, werd begonnen met de bouw van het circuit in de duinen. Niet alle regels werden daarbij even goed nageleefd, zo schrijft Trouw in een reconstructie. Voor de fundamenten werd bijvoorbeeld puin van gesloopte huizen en gebouwen gebruikt. Daar zaten nog bruikbare bakstenen bij.

Dit was tegen het zere been van het ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting. Bakstenen waren schaars en moesten voor nieuwe huizen worden gebruikt, oordeelden de verantwoordelijke ministers. De bouw van het circuit werd in 1948 stilgelegd door de overheid.

De gemeente Zandvoort schakelde daarop de Prins Bernhard Stichting in. In ruil voor een eenmalige donatie mocht de stichting de autoriteit van de naamgever inzetten om de bouw in Zandvoort vlot te trekken.

Dat lukte, waardoor de eerste Grand Prix van Nederland op 7 augustus 1948 door kon gaan. Die werd gewonnen door de Thaise prins Bira.

Lees over circuitpark Zandvoort ook: