• De Belastingdienst mag ondernemers niet dwingen om in te loggen via eHerkenning voor de belastingaangifte.
  • Dit heeft de belastingrechter in Arnhem bepaald naar aanleiding van een zaak die een ondernemer tegen de Belastingdienst had aangespannen.
  • Volgens de rechter bestaat er momenteel geen wettelijke basis voor een betalingsverplichting op basis van het digitale inlogmiddel.
  • Lees ook: Belastingaangifte 2021: welke zorgkosten kun je als aftrekpost gebruiken?

De Belastingdienst kan inlogmiddel eHerkenning, dat ondernemers gebruiken voor het doen van hun belastingaangifte, niet verplicht stellen. Daarvoor ontbreekt de wettelijke grondslag, heeft de belastingrechter in Arnhem bepaald.

Een ondernemer die weigerde om eHerkenning aan te schaffen kan daarom ook geen naheffing opgelegd krijgen voor niet betaalde loonheffing over maart 2020.

Het gaat in de zaak om een ondernemer uit het Gooi die elk jaar aangifte doet voor de loonheffing. Tot en met 2019 kon dat altijd door in te loggen op de website van de Belastingdienst. Vanaf 2020 kan dit niet meer voor de loonheffing. Voortaan moeten ondernemers bij een commerciële partij eHerkenning aanschaffen voor het doen van hun aangiften.

Aanschaf eHerkenning mag niet verplicht worden gesteld

Het bedrijf in kwestie weigerde te betalen voor een inlogmiddel. De ondernemer vond dat de Belastingdienst de aanschaf van eHerkenning niet verplicht kon stellen. Toen er daardoor geen aangifte binnenkwam stuurde de fiscus een naheffingsaanslag van zo’n 1.000 euro.

De belastingrechter is het met het bedrijf eens en heeft besloten om de naheffingsaanslag te vernietigen. In de uitspraak wordt erop gewezen dat er momenteel geen wettelijke basis bestaat voor de betalingsverplichting. Dat de ondernemer achteraf een deel van de kosten voor eHerkenning tijdelijk vergoed kan krijgen, maakt dit volgens de rechter niet anders.

Het ministerie van Financiën gaat het vonnis bestuderen, laat een woordvoerder weten. Partijen kunnen nog beroep aantekenen tegen de uitspraak.

LEES OOK: Zo krijg je als zzp’er je administratie op orde: 5 tips van de Belastingdienst