Door de coronacrisis zagen Rick de Koning, Johan Tjallinks en Arno Regtvoort een groot deel van hun omzet verdwijnen.

Anderhalve week geleden besloten ze samen te werken en hun volledige bedrijfsmodel om te gooien.

Inmiddels hebben ze 500 scheidingswanden verkocht om de 1,5-metersamenleving mogelijk te maken.

Via een commissiemodel proberen ze ook andere ondernemers te helpen.

Net als bijna iedere ondernemer werd ook Rick de Koning hard geraakt door de coronacrisis. Hij is eigenaar van een textielservice voor bedrijfskleding en zag in één klap een significant deel van zijn omzet verdwijnen.

Maar samen met twee andere ondernemers Johan Tjallinks en Arno Regtvoort, die een evenementenbureau en tentenfabriek hebben, bedacht hij een oplossing. Binnen anderhalve week hebben ze een nieuw bedrijf opgezet waarmee ze scheidingsschermen maken voor de 1,5-metersamenleving: Safety-Screen.nl.

Inmiddels hebben ze ruim 500 schermen geleverd en kunnen in totaal circa 60 medewerkers van de drie bedrijven er fulltime aan werken.

Modellen waren binnen een dag klaar

Het idee ontstond dankzij een klant van De Koning. “Met mijn bedrijf lever ik ook veel spullen die handig zijn in de coronacrisis, zoals veiligheidsartikelen en mondkapjes”, zegt hij tegen Business Insider. “Maar toen ik in de auto zat, belde een klant mij om te vragen of ik ook plastic scheidingswanden kon leveren.”

"Zelf kon ik dat niet, maar ik reed op dat moment langs het evenementenbureau van Johan. Bij hem lag door de coronacrisis alles stil. Dus ik dacht: ik bel hem op. Als hij niets te doen heeft, kan hij die schermen misschien maken."

Die vriend kon dat ook niet direct, maar besloot Regtvoort te bellen, de leverancier van zijn tenten. Die wilde wel meewerken. Binnen een dag had de tentenfabriek modellen van de scheidingswanden voor bureaus af, konden ze die verder ontwikkelen en uiteindelijk produceren.

Plexiglas bijna overal uitverkocht

"Toen is het bedrijf Safety-Screen.nl geboren", zegt De Koning. "We bedachten meteen dat we ook verschillende soorten wanden kunnen maken, omdat hier niet alleen op kantoor behoefte aan is, maar ook op school en in de horeca. Dus we hebben nu ook schermen voor in klaslokalen gemaakt en schermen die je mooi op een terras kunt zetten."

Waar veel schermen van plexiglas worden gemaakt, koos De Koning ervoor om PVC-doek te gebruiken. "Plexiglas is bijna overal uitverkocht, omdat er opeens een enorme behoefte is aan dit soort schermen", zegt hij. "Maar PVC-doek is gewoon nog te koop. Je kunt het vergelijken met het materiaal van de kunststof raampjes in tenten. Je kunt er gewoon doorheen kijken, maar het houdt net zo veel tegen als plexiglas en is tegelijkertijd flexibel genoeg om op te rollen."

Bron: Safety-Screen.nl
Bron: Safety-Screen.nl

Het PVC-doek spannen de ondernemers in een aluminium frame, dat vervolgens aan bureaus of op een standaard te monteren in. En daar zijn allerlei bedrijven in geïnteresseerd. "We hebben al orders gekregen van grote industriële fabrieken, nagelstylistes en kantoorgebouwen. Eén school heeft ook al wat schermen besteld om ze te testen", zegt De Koning.

Commissiemodel voor andere ondernemers

En omdat De Koning en zijn twee mede-oprichters als geen ander weten hoe zwaar ondernemers het nu hebben, hebben ze een model bedacht waarbij andere ondernemers hun schermen ook kunnen verkopen. Voor ieder scherm ontvangen ze 25 procent commissie.

Mede dankzij dat model hebben ze nu al rond de 500 schermen in heel Nederland verkocht en raken hun eigen bedrijven nu uit de problemen.

Hoewel het door de coronacrisis moeilijk is om vooruit te kijken, denkt De Koning dat hij zich met Safety-Screen.nl op dit soort artikelen wil blijven richten.

"De angst voor virussen verdwijnt na deze crisis niet zomaar. Wie weet kunnen we dit soort artikelen, maar ook hygiëneproducten zoals een zuil waar je je handen kunt desinfecteren, gewoon blijven verkopen. Maar voorlopig richten we ons alleen op de schermen."

Lees meer over de coronacrisis: