De Nederlandse startup Bannerwise maakt het maken van banners met hun online software makkelijker. Ze mikken op ondernemers die al op internet adverteren. De rest van de mkb’ers overtuigen, dat is de uitdaging.

Het versturen van een e-mail is tegenwoordig kinderspel, met bijvoorbeeld de software van Mailchimp. Ook adverteren in kranten, online of op radio en tv kan iedere ondernemer zelf regelen met bijvoorbeeld Mediabookers. En adverteren met een linkje via Google Adwords, dat hebben veel ondernemers ook wel in de vingers. Maar een set banners maken voor online advertenties? Daarvoor bestond nog geen simpele tool.

Die is er nu met Bannerwise. In de online editor kun je in een paar stappen plaatjes, tekst en animaties toevoegen en professionele HTML5-banners maken. Kosten: 29 euro per maand.

De drie oprichters van het bedrijf zijn een internationaal gezelschap. De Zwitser Fabio Coduri is verantwoordelijk voor de techniek, terwijl de Mexicaanse Nederlander Miguel Zamora Lopez sleutelt aan het product. De Nederlander Joost Kortlever neemt als CEO en benjamin van de groep het zakelijke gedeelte op zich.

Z24 sprak met Kortlever over Bannerwise, dat sinds vorige maand live is.

Bedrijf: Bannerwise
Wie: Joost Kortlever (24), Miguel Zamora Lopez (27) en Fabio Coduri (30)
Wat: online software om banners te maken
Waar: Amsterdam

Hoe kwamen jullie op het idee?

Kortlever: “Het idee is ontstaan bij Miguel, die al ruim een jaar met het idee in zijn hoofd rondliep. Hij werkte bij diverse internetbureaus en maakte onder meer banners. Dat ging omslachtig: een internetbureau werd ingehuurd door een reclamebureau, dat weer samenwerkte met een mediabureau en de klant. Met name de communicatie was een gedoe, maar ook de tools om banners te maken konden eenvoudiger. Het is begonnen als hobbyproject en daarna uit de hand gelopen.”

Hoe kennen jullie elkaar?

“Ik werkte bij hetzelfde internetbureau als Miguel, Eboost. Ik ben bij Bannerwise gekomen voor de zakelijke kant, omdat ik een commerciëlere achtergrond heb door mijn HBO-studie commerciële economie.”

“Fabio en Miguel kennen elkaar van het gamen. Je kent dat wel, die techgasten spelen vaak spellen in de vrije uurtjes en na het werk. Fabio is naar Amsterdam gekomen, omdat hij een nieuwe uitdaging wilde.”

Waarom is het met Bannerwise makkelijker om banners te maken?

“Elk advertentienetwerk hanteert eigen richtlijnen. Bij de ene mag de bannen 150kB groot zijn, bij de ander slechts 40kB. Ook de formaten verschillen. Al die regels zitten in ons systeem.”

“We hebben vaste templates waar je uit kunt kiezen die je kunt bewerken in de editor. Dan kun je elementen veranderen of verslepen. Je kunt ook helemaal vanaf nul iets ontwerpen. Dan word je in dertien stappen door het proces geleid: een achtergrond kiezen, logo en tekst toevoegen, animaties toevoegen, etc.”

“Ons unique selling point is het algoritme dat op basis van één banner automatisch andere formaten aanmaakt. Dat kan veel tijd besparen. Op dit moment gaat dat nog niet helemaal goed met bijvoorbeeld een leaderboard of skyscraper (hele smalle bannerformaten, red.) omdat het een bètaversie is. Maar het systeem leert vanzelf: hoe meer klanten aan de slag gaan, hoe beter het algoritme wordt.”

Voor welke netwerken kun je banners maken?

“Nu hebben we Google Adwords en Facebook in ons systeem. We zijn met diverse andere partijen in gesprek. Dat kost tijd. Dat heeft te maken met de overgang van Flash naar HTML5. Wij willen dat klanten onze HTML5-banners direct kunnen uploaden, maar veel netwerken zijn daar nog niet op ingericht. Met Flash wel, met HTML5 nog niet. Het is een kwestie van tijd voordat dat kan.”

Wat kost het?

“Je kunt Bannerwise 30 dagen gratis proberen, daarna kost het 29 euro per maand. We draaien nog een aantal maanden in bèta en vragen zoveel mogelijk klanten om feedback. Daarna gaan we verschillende prijspakketten aanbieden op basis van de vraag uit de markt.”

Wat is jullie doelgroep?

“Op dit moment richten wij ons op de mkb’er die online adverteren snapt. Maar we willen de markt openbreken. Op internet reclame maken is voor veel mkb’ers nog niet aantrekkelijk. Ze hebben zelf vaak de technische kennis niet in huis en het laten maken van een set banners door een ontwerpbureau kost veel geld. Ook kijken ze de kat uit de boom. Dat terwijl het zeker interessant kan zijn, want adverteren in zoekmachines en met banners vult elkaar aan. Het is een mix die je moet inzetten. Wij moeten de mkb’er in laten zien dat online adverteren belangrijk is.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?

“Via vrienden en familie hebben we 50.000 euro opgehaald. Daar kunnen we nu nog van leven. Straks hebben we wel nieuw geld nodig. Ik neig nu naar de converteerbare leningen van Leapfunder. Crowdfunding dus. Maar we zijn ook benaderd door een aantal investeerders. Het kan zomaar zijn dat die zeggen: ‘jongens, hartstikke gaaf idee’. Of dat een zakenpartner in ons investeert en we samen verder groeien.”

Jullie hebben meegedaan aan Startupbootcamp en Rockstart. Hoe was dat?

“Bij Startupbootcamp haalden we de laatste veertig, maar vielen toen af omdat we nog geen product hadden. Ook waren we allemaal nog werkzaam bij andere bedrijven, terwijl je er eigenlijk niks naast kunt doen. Je moet een keuze maken, kregen we als advies. We hebben direct onze baan opgezegd en hebben ons per 1 oktober vorig jaar op Bannerwise gestort.”

“Bij Rockstart kwamen we tot de laatste 25, maar helaas weer niet bij de laatste tien. Dat komt omdat Rockstart ontzettend populair is. Voor onze editie hadden zich meer dan 600 startups aangemeld. Anderen waren iets verder met hun bedrijf; wij zijn half mei pas live gegaan.”

“Het was zakelijk gezien wel goed voor ons geweest als we de laatste tien hadden gehaald. Straks moeten we met investeerders en partners praten. Dat kost veel tijd, want iemand moet zich erin verdiepen. Het zou mooi zijn geweest als we die kennis via zo’n accelerator op hadden kunnen bouwen. Maar we gaan er wel komen. Voor Miguel en Fabio is dit hun eerste bedrijf, ik heb een beetje ervaring en in mijn familie zit ondernemersbloed. Als je genoeg mensen vraagt, kom je er wel.”

Jullie zijn nu een maand bezig. Hoe zijn de reacties?

“Heel positief. We hebben een paar honderd aanmeldingen, waaronder een platenlabel, een restaurant, een bedrijf dat flexplekken verhuurt, drie internetbureaus en een leasebedrijf. Heel divers. De meeste zitten nog in de proefperiode.”

Denken jullie na over de stap naar het buitenland?

“Wij zijn natuurlijk superschaalbaar. Als je in Nederland Adwords ondersteunt, dan doe je het ook in elk ander land. Maar eerst moet de basis goed zijn: het product, de prijsmodellen, de klantenaanwas. De ambitie is om uit te breiden in Europa. In de VS is er al een grote concurrent, Bannersnack. In Europa valt er meer terrein te winnen.”

Waar zijn jullie over een jaar?

“Onze doelstelling voor het eerste jaar is duizend betalende klanten. Dat is wel realistisch.”

Zijn jullie dan ook in andere landen beschikbaar?

Lachend: “Maak er dan maar 2.000 van.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl