• Pure Goat Company maakt opvolgmelk op basis van biologische geitenmelk
  • Het bedrijf wil met zijn product een alternatief bieden voor het gigantische aanbod van flesvoeding op basis van koemelk in het schap
  • Alle ingrediënten van de opvolgmelk haalt het bedrijf uit Europa
  • Het bedrijf breidt nu langzaam uit naar het buitenland, waaronder Duitsland en China

Opvolgmelk op basis van biologische geitenmelk. Met dat product wil Pure Goat Company jonge ouders een alternatief bieden voor flesvoeding op basis van koemelk, die ruimschoots in het babyvoedingschap aanwezig is.

Ondernemers Frank Dekker en Rogier van Aholt gingen in 2018 van start met hun alternatief voor koemelk. Inmiddels is er ook buiten Nederland groeiende interesse.

Maar hoe duurzaam is die poedergeitenmelk precies? En waarom zou je daarvoor kiezen voor je kind?

Business Insider sprak met medeoprichter Frank Dekker van Pure Goat Company.

Hoe kom je op het idee om geiten te benutten voor de ontwikkeling van opvolgmelk?

Dekker: “Dat kwam niet helemaal uit de lucht vallen hoor. Mijn compagnon Rogier van Anholt en ik werkten hiervoor allebei bij een bedrijf dat babyvoeding maakt op basis van koemelk. We zagen daar dat de ingrediënten van traditionele opvolgmelk vaak overal ter wereld vandaan worden gehaald, terwijl ze grotendeels ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Zo kwamen we op het idee dat het ook anders kon, en vooral veel duurzamer.”

Pure Goat Company: oprichters Frank Dekker (l) en Rogier van Anholt (r)
Pure Goat Company: oprichters Frank Dekker (l) en Rogier van Anholt (r)

Maar waarom kozen jullie dan voor geitenmelk en niet voor een duurzaam koemelkproduct?

“We zagen dat opvolgmelk op basis van geitenmelk een groeiende markt was. De koemelksector is al overvol, daar kom je als beginnende ondernemer moeilijk tussen. Maar omdat geitenmelk als basis voor babyvoeding pas sinds 2014 is toegestaan, liggen daar veel meer kansen. Het is een interessante markt, waar heel veel gebeurt.”


Is geitenmelk ook beter voor baby’s dan koemelk?

“Nee, niet per se. Maar het is een interessant product om te geven aan kleintjes die niet goed reageren op koemelk. Ouders stappen dan vaak over op flink bewerkte producten zoals opvolgmelk met geknipte koemelkeiwitten. Ons product is op zo’n moment een veel natuurlijker alternatief.”

“Dat betekent overigens niet dat het een alternatief is voor kinderen met een koemelkallergie. De eiwitten in geitenmelk zijn anders dan in koemelk, maar ze lijken wel nog genoeg op elkaar om alsnog een allergische reactie te veroorzaken. Als kinderen echt een koemelkallergie hebben, moeten ouders altijd overleggen met een arts.”

Hoe duurzaam is die melk van jullie dan precies?

“We hebben er heel veel tijd, geld en onderzoek ingestoken om onze opvolgmelk zo duurzaam mogelijk te maken. Rogier werkte ruim 12 jaar als onderzoeker en ontwikkelaar bij voedingsbedrijven. Ik heb hem gevraagd waar zijn droomproduct op het gebied van verantwoorde babyvoeding uit moest bestaan en met die ingrediëntenlijst ben ik in heel Europa de hort op gegaan.”

“Ons belangrijkste streven was om de ingrediënten van zo dichtbij mogelijk te halen maar wel bij producenten die met ons konden opschalen als we zouden groeien. Uiteindelijk heeft die puzzel, inclusief testen, een jaar geduurd. Toen lag er een recept, plus contracten voor alle leveranciers.”

“De melk die we gebruiken komt grotendeels van biologische geitenboerderijen in Nederland en voor een klein deel van boerderijen in België en Duitsland. In plaats van palmolie uit Azië gebruiken we Europese raapzaadolie en in plaats van de gebruikelijke tonijnolie zit er bij ons algenolie in omdat we geen overbevissing willen stimuleren.”

“Het moeilijkste bleek uiteindelijk het vinden van een eindfabriek, waar alle ingrediënten worden gemengd en verpakt, omdat de industrie daar dwars zat. Maar uiteindelijk hebben we een producent gevonden in Oostenrijk die het met ons aandurfde.”

Bron: Pure Goat Company
Bron: Pure Goat Company

En slaat het aan?

Lachend: “Toen we hiermee begonnen, zijn mijn gezin en ik kleiner gaan wonen en heb ik een bescheiden auto aangeschaft. Ik wist dat we het minstens 2 jaar vol zouden moeten houden zonder externe investeringen. Omdat de markt al zo vol zat, was het risico voor investeerders simpelweg te groot. Maar inmiddels rijd ik weer in een gezinsauto en kunnen we weer weekendjes weg.”

“We zijn nu 4 jaar verder en ik durf wel te zeggen dat we een succesvol en duurzaam alternatief voor reguliere opvolgmelk in de markt hebben gezet.”

Waar groeit dit naartoe?

“Ons product ligt bij Etos, Albert Heijn, Odin, bol.com en bij steeds meer apotheken in Duitsland. We draaien inmiddels een omzet van 2 miljoen euro per jaar en geloven dat we kunnen groeien naar een omzet van 50 miljoen.”

“We oriënteren ons momenteel op verschillende buitenlandse markten. Er is ook interesse uit China, waar Nederlandse opvolgmelk al jaren een hype is. Daar kun je als producent in deze markt eigenlijk met geen goed fatsoen nee tegen zeggen, maar ook die markt benaderen we duurzaam. Onze blikken opvolgmelk gaan nu per trein die kant op en als er genoeg vraag is, willen we die markt per zeilboot gaan bedienen.”

“Hoe hard we ook gaan groeien de komende jaren, we hebben met elkaar afgesproken dat we daarbij nooit de duurzaamheid uit het oog zullen verliezen. Onze receptuur is ook heilig; die zal nooit worden aangepast.”

Lees meer over duurzaam ondernemen: