Verzorgingsmerk Naïf verwierf begin oktober het internationaal hoog aangeschreven duurzame B Corporation-keurmerk.

Het duurzame cosmeticamerk werd in 2013 opgericht door Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, omdat ze moeite hadden om duurzame babyverzorgingsproducten te vinden toen ze net vader waren geworden.

Inmiddels heeft Naïf naast babyproducten ook verzorgingsproducten voor volwassenen.

Naïf mag zich een B Corp noemen. Het verzorgingsmerk verwierf vorige maand het internationaal hoog aangeschreven duurzame keurmerk. En dat is geen kwestie van je gewoon even aanmelden bij de organisatie, vertelt Jochem Hes, die het duurzame cosmeticamerk in 2013 oprichtte met studievriend Sjoerd Trompetter, tegen Business Insider.

“De certificering stond al langer op ons lijstje, maar het aanvragen kwam er steeds niet van, totdat in maart het coronavirus toesloeg”, aldus de ondernemer. “Onze verkoop heeft gelukkig niet te lijden gehad onder de crisis, integendeel zelfs. Dus het is niet zo dat we uit onze neus aan het eten waren. Maar er vielen wel veel afspraken uit, waarop we besloten het verwerven van het keurmerk als doel te stellen in deze periode.”

Hes en Trompetter sloten zich samen op in hun kantoor en begonnen aan de online assessment waar de aanmeldprocedure mee begint.

In de uitgebreide online vragenlijst komen vijf onderdelen van bedrijven die zich aanmelden aan bod: community, bestuur, medewerkers, milieu en klanten.

In totaal zijn er 200 punten te verdienen. Bedrijven die 80 punten of meer scoren komen in aanmerking voor een gesprek met iemand van B Lab, het Amerikaanse bedrijf achter het keurmerk: een assessment review. Bedrijven die uiteindelijk de status B Corporation verwerven, moeten dit traject elke drie jaar herhalen.

Oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter van verzorgingsmerk Naïf. Foto: Anne Boumeester/Naïf
Oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter van verzorgingsmerk Naïf. Foto: Anne Boumeester/Naïf

Hoe verliep de aanmeldprocedure?

Hes: “We dachten wel dat we voor het keurmerk in aanmerking zouden komen, omdat duurzaamheid echt in het DNA van ons bedrijf zit. Maar eigenlijk wisten we van tevoren niet wat er allemaal bij zou komen kijken."

"Gelukkig klopte er, net toen we ermee bezig waren, een slimme dame uit Hongkong bij ons aan met veel ervaring op het gebied van sustainability. Zij zat door de pandemie tijdelijk ‘vast’ in Nederland en wilde graag iets doen. Mede door haar is het uiteindelijk zo goed verlopen, omdat ze er volledig focus aan kon geven. Het was echt een team effort, waar ook onze financieel directeur Moncada Sui flink aan heeft bijgedragen."

"We beseffen nu pas dat onze aanmeldprocedure relatief snel is gegaan. We hoefden ook niet veel aanpassingen te doen. Toch was het een intensief proces, maar vooral ook heel leuk. De vragen die je krijgt, zijn ontzettend uitgebreid en dwingen je om stil te staan bij wat je belangrijk vindt als bedrijf en hoe je dingen nóg beter zou kunnen aanpakken.”

Waar lagen de verbeterpunten voor Naïf?

Hes: “Je krijgt gedurende het proces veel nieuwe inzichten. Op personeelsvlak bijvoorbeeld hadden wij tijdens de aanmeldingsprocedure veel ‘oh ja-momenten’. Daar kunnen we nog wel wat verbeterslagen maken, zoals het inbouwen van feedback-momenten in onze dagelijkse routine."

"Je gaat hierdoor nadenken over zaken waar normaal misschien minder je focus of kennis ligt en wordt echt gedwongen er iets mee te doen."

Wat is voor jullie de meerwaarde van een B Corp-certificering?

Hes: “In eerste instantie hebben we dit vooral gedaan omdat we ons herkennen in het streven van B Lab naar een nieuwe economie, waarbij succes niet alleen om winst draait maar ook om de mate waarin bedrijven transparant, ethisch en duurzaam opereren."

"Maar we verwachten natuurlijk ook zeker dat het deuren zal openen. Dat merken we nu al aan alle reacties. Vooral internationaal voegt deze status zeker waarde toe aan ons bedrijf; veel retailers vinden het belangrijk. En we denken dat het ook mensen zal aantrekken die voor ons willen werken. Voor de jongere generaties lijkt het steeds belangrijker te worden om te werken voor een bedrijf met een duurzame missie."

"Wat ook leuk is, is dat we al tijdens de aanmeldprocedure de meerwaarde merkten van het B Corp-netwerk. Andere bedrijven staan echt open om je te helpen en te adviseren.”

Bron: Naïf
Bron: Naïf

Is jullie duurzame missie verandert in de loop der jaren?

Hes: “Jazeker. In het begin ging het vooral om huidverzorging. We begonnen Naïf, omdat we allebei net vader waren geworden en mooie, duurzame babyverzorgingsproducten misten in het winkelschap. Maar hoe langer we in de cosmeticawereld rondlopen, hoe belangrijker het milieu-aspect is geworden voor ons."

"Deze branche loopt nog steeds achter op dat gebied. Het is bizar hoeveel merken nog microplastics in hun verzorgingsproducten stoppen en in hoeveel plastic deze worden verpakt. Hoe langer we meelopen, hoe groter de drive wordt om dit te veranderen."

"Onze producten, zowel voor kinderen als voor vrouwen, zijn allemaal vrij van microplastics en onze verpakkingen zijn zoveel mogelijk plasticvrij. Helaas zijn de doppen nog wel van kunststof, omdat bioplastic daar niet stevig genoeg voor is, maar we blijven innoveren met als doel 100 procent biologisch afbreekbare verpakkingen."

"Duurzaamheid is voor ons geen trend of marketingmomentje, maar een randvoorwaarde om een nieuw product in de markt te zetten. Dat we onszelf nu een B Corp mogen noemen, geeft daarbij alleen maar meer slagkracht."

"Dat je als B Corp elke drie jaar opnieuw moet bewijzen dat je het keurmerk verdient, dwingt ons ook om bij de les te blijven. En dat is goed, want uiteindelijk zijn wij ook maar twee jonge vaders die een bedrijf zijn begonnen. Het is fijn om nu deel uit te maken van een internationale community, waar iedereen met zijn kop dezelfde kant opstaat en waar we terechtkunnen voor advies.”

Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider, zoals: