Leaserijders komen in 2014 minder snel in aanmerking voor de verlaagde bijtelling. Ook moeten eigenaren van zuinige auto’s wegenbelasting gaan betalen. Wat verandert er nog meer in 2014 voor automobilisten en treinreizigers?

De vervuiler betaalt. Via allerlei fiscale maatregelen probeert de overheid automobilisten te stimuleren benzineslurpers te mijden en te kiezen voor een auto met een lage CO2-uitstoot.

Komend jaar komt daar nog een schepje bovenop. Zo worden uitstootnormen voor de bijtelling van leaseauto’s aangescherpt, waardoor leaserijders moeilijker een auto zullen vinden die in een lagere bijtellingscategorie valt.

Ook moeten eigenaren van een zeer zuinige auto vanaf 2014 weer wegenbelasting gaan betalen. Wat verandert er in 2014 voor automobilisten en treinreizigers?

Lease-auto

Het wordt voor auto’s van de zaak komend jaar nóg moeilijker om in een lage bijtellingscategorie te vallen, want de regels worden verder aangescherpt. Hierdoor zullen meer automobilisten een hoger percentage van de catalogusprijs bij hun bruto-inkomen op moeten tellen.

De bijtelling van 14 procent geldt straks alleen nog maar voor auto's op benzine of aardgas die 88 gram CO2 per vierkante meter of minder uitstoten. Nu is dat nog 95 gram. Voor de bijtelling van 20 procent gaat de grens omlaag van 124 gram naar 117 gram.

Dieselauto's mogen maximaal 85 gram CO2 per vierkante meter uitstoten (nu nog 88 gram) om in aanmerking te komen voor de verlaagde bijtelling van 14 procent. Voor de bijtelling van 20 procent ligt de limiet volgend jaar op 111 gram (in plaats van 112 nu).

De vrijgestelde bijtelling voor auto's die minder dan 51 gram CO2 per kilometer uitstoten vervalt. Voor deze wagens gaat een bijtelling van 7 procent gelden.

Wil je op de valreep nog profiteren van de verlaagde bijtelling, schaf dan nog deze maand een zeer zuinige auto aan. Het kenteken moet wel in december zijn aangevraagd en toegekend. Ook moet de auto voor 1 maart tenaamgesteld zijn. De auto's met de laagste bijtelling in 2014 vind je hier.

Motorrijtuigenbelasting

De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto's vervalt vanaf januari. Dit geldt voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's. Alleen auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten zijn nog een jaar vrijgesteld.

BPM

Voor personenauto's wordt sinds dit jaar de aanschafbelasting (BPM) uitsluitend berekend op basis van de CO2-uitstoot. De catalogusprijs speelt hierbij geen enkele rol meer. De CO2-grenzen in de BPM worden jaarlijks aangescherpt en aangepast aan de inflatie.

Er blijft  in 2014 een vrijstelling bestaan voor de zuinigste auto’s, maar de zuinigheidsgrens hiervoor gaat wel verder omlaag. Voor benzineauto's ligt het maximum komend jaar op 88 gram CO2-uitstoot per kilometer en voor dieselauto's op 85 gram per kilometer.

De komende jaren groeien de CO2-grenzen voor benzine- en dieselauto's langzaam naar elkaar toe. Vanaf 2015 wordt er geen onderscheid meer gemaakt en gelden in de BPM voor benzine- en dieselauto's dezelfde CO2-grenzen en -tarieven.

Brandstofprijzen

Autorijden wordt steeds duurder. Komend jaar gaan de accijnzen op diesel en LPG omhoog. De accijns op diesel stijgt met 3 cent per liter en die op LPG met 7 cent per liter. Dit komt boven op de jaarlijkse inflatiecorrectie (die ook geldt voor benzine).

Oldtimers

Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn komend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), maar voor oldtimers die jonger zijn en op diesel of LPG rijden vervalt de vrijstelling.

Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, geldt een aangepast tarief. De eigenaar van deze auto betaalt straks een kwart van de motorrijtuigenbelasting, tot een maximum van 120 euro. Voorwaarde is wel dat deze auto in december, januari en februari niet de weg op gaat.

Kentekenbewijs

Vanaf 1 januari komt er in Nederland een nieuw kentekenbewijs. Het papieren kentekenbewijs wordt dan vervangen door een kentekenbewijs op creditcardformaat. Dit document moet minder makkelijk te vervalsen zijn.

Trein

De Nederlandse Spoorwegen gaan de treinkaartjes met gemiddeld 3,38 procent verhogen. Wel blijft de langeafstandskorting bestaan. De tarieven van Dal Voordeel-, Altijd Voordeel-, Weekend Vrij-, Dal Vrij-, Kids Vrij- en Voordeelurenabonnementen blijven gelijk. De Trajectabonnementen en Altijd Vrij zullen met gemiddeld 3 procent in prijs toenemen.

Lees ook

De zorg in 2014: alle veranderingen

Dit zijn de auto's met de laagste bijtelling in 2014

Occasion kopen? Kijk eens naar een hybride

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl