• Amazon koopt de Amerikaanse filmstudio MGM, bekend van onder meer de populaire James Bond-films.
  • Niet MGM, maar producenten Barbara Broccoli en Michael G. Wilson hebben de creatieve rechten van de Bond-franchise in handen.
  • Dit betekent dat Amazon niet aan een tv-serie over Bond voor zijn streamingdienst Prime Video kan beginnen zonder toestemming van deze twee.

Amazon heeft een van de bekendste filmstudio’s van Amerika, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), gekocht voor ruim 8 miljard dollar.

MGM is de eigenaar van grote klassiekers zoals The Wizard of Oz, A Space Odyssey en alle James Bond-films. Maar of Amazon met de aankoop ook de rechten op de langlopende spionnen-franchise krijgt, is nog maar de vraag. MGM bezit namelijk slechts de helft van Bond.

De andere helft van de rechten op de Bond-reeks zijn in handen van halfbroer en -zus Barbara Broccoli en Michael G. Wilson. Zij zijn de eigenaars van Eon Productions, een Brits filmproductiebedrijf dat sinds 1962 de Bond-films produceert.

Het moederbedrijf van Eon, Danjaq LLC, staat ook onder leiding van de twee en bezit de rechten op de merknaam James Bond.

'De bewakers van het personage Bond'

Danjaq en MGM, die de Bond-films in de Verenigde Staten distribueert, hebben allebei de helft van de auteursrechten op de films in hun bezit. Maar Broccoli en Wilson zijn degenen die het laatste woord hebben over de creatieve beslissingen die gemaakt worden over het vervolg van de Bond-serie. Zij erfden de rechten van Broccoli's vader, Albert Broccoli, die in 1962 medeoprichter was van Eon.

In een zeldzaam interview in januari 2020 vertelde Broccoli aan het magazine Variety dat zij en Wilson de "bewakers van dit personage" zijn, verwijzend naar Bond. "We nemen die verantwoordelijkheid serieus", voegde ze daaraan toe. 

Eon heeft 24 Bond-films geproduceerd, te beginnen met 'Dr. No' uit 1962. De 25e Bond-film, waarin acteur Daniel Craig voor de laatste keer als Bond zal verschijnen, komt na een lange vertraging door de coronapandemie in oktober in de bioscoop. De film was oorspronkelijk gepland voor een release in april 2020.

Verhuist James Bond van het witte doek naar Amazon Prime?

De grote vraag nu de verkoop van MGM aan Amazon rond is, is of Broccoli en Wilson akkoord zullen gaan met een uitbreiding van de Bond-franchise naast de filmreeks, bijvoorbeeld met een tv-serie. Zolang zij de vertegenwoordigers van de franchise zijn, zal het voor Amazon niet makkelijk worden direct te profiteren van de populariteit van James Bond.

Met andere woorden, er zal geen tv-serie komen voor Amazons streamingdienst Prime Video zonder dat Broccoli en Wilson instemmen. Dat is in het verleden nog weleens een uitdaging gebleken. Volgens Variety heeft het duo al eerder een idee afgewezen voor een Smallville-achtige televisieserie over Bond in zijn tienerjaren aan Eton College.

Maar de kansen voor Amazon zijn hiermee niet verkeken. Broccoli zei ook tegen Variety dat ze open zouden staan om de franchise met streamingopties uit te breiden.

"We maken deze films voor het publiek", zei Broccoli. "We zouden graag zien dat ze vooral op het witte doek worden vertoond, maar we moeten ook over de toekomst van Bond nadenken. Onze fans beslissen uiteindelijk hoe ze hun entertainment het liefst willen consumeren. Ik denk niet dat we iets kunnen uitsluiten, want het zal altijd van het publiek afhangen. Niet van ons."

Amazon bindt de strijd aan met Netflix en Disney+

Amazon gaat al een tv-versie maken van de beroemde filmtrilogie 'The Lord of the Rings'. Volgens The Hollywood Reporter zal dat het techbedrijf zo’n 465 miljoen dollar gaan kosten voor slechts één seizoen. Dat is dan wel inclusief de 250 miljoen dollar die moest worden neergeteld voor de rechten op de serie.

Als Amazon ook met de Bond-films aan de slag kan, zou dat flink wat opleveren. De Bond-franchise is zeer lucratief. Er is in totaal 7 miljard dollar verdiend aan de bioscooptickets voor de 24 door Eon geproduceerde films. De film Skyfall uit 2012 was de eerste die wereldwijd meer dan 1 miljard dollar opbracht en zijn opvolger, Spectre uit 2015, bracht 880 miljoen dollar op.

Shawn Robbins, de hoofdanalist van het oudste filmtijdschrift in de VS, Box Office Pro, denkt dat Broccoli en Wilson gelijk hebben dat de beleving van Bond-films in de bioscoop intenser is dan thuis op de bank.

"Maar zolang Amazon toegewijd blijft aan de wortels van de franchise en bereid is om samen te werken met de twee eigenaren om ervoor te zorgen dat de integriteit van de serie centraal blijft staan, ongeacht andere verhaallijnen die de serie zou kunnen nemen, zou het voor beiden een zeer lucratieve deal kunnen zijn”, voegt Robbins toe. 

Met de overname van MGM lijkt Amazon zich serieuzer te richten op de streamingmarkt, waar het nog achterloopt op grote spelers zoals Netflix en Disney+. Met het uitbreiden van z’n streamingaanbod lijkt Amazon z’n voordeelprogramma Prime aantrekkelijker te willen maken voor consumenten.

Lees meer over Amazon: