ANALYSE – Het strategische plan van AkzoNobel is op het eerste oog vrij plat. Het verf- en chemiebedrijf zet simpelweg een grote zak geld voor de aandeelhouders neer naast het overnamebod van het Amerikaanse verfbedrijf PPG.

Wiens geld wilt u hebben, is in wezen de vraag die verf- en chemieconcern AkzoNobel voorlegt aan zijn aandeelhouders.

In het kader van waardecreatie voor de aandeelhouders is snel cashen de voornaamste worst die rivaal PPG de aandeelhouders van AkzoNobel voorhoudt. Dit in de hoop dat ze toehappen, zodat het Amerikaanse verfbedrijf Akzo kan overnemen. Maar daar zette AkzoNobel woensdag een eigen zak geld tegenover.

Zoals verwacht wil AkzoNobel de chemiedivisie afsplitsen van de verf- en lakdivisies. Via een verkoop of een aparte beursnotering. De opbrengsten van de splitsing wil het bedrijf “grotendeels” gebruiken om terug te geven aan de aandeelhouders.

Daar komt nog eens een flinke stijging van het dividend bij: 1 miljard euro speciaal dividend in november en 50 procent toename van het reguliere dividend per aandeel tot 2,50 euro (in 2016 was dit 1,57 euro). Daarnaast is er de gebruikelijke praat over het snijden in de kosten en het verhogen van de winstgevendheid.

Wat biedt AkzoNobel op de lange termijn?

Akzo focust zich in de strategie-update heel erg op een cash alternatief voor het bod van PPG, dat 90 euro per aandeel (inclusief dividend) bood voor de Nederlandse concurrent. President-commissaris Antony Burgmans zegt dat het plan “superieure aandeelhouderswaarde zal geven vergeleken met alternatieven.”

Volg de koers van AkzoNobel en PPG op finanzen.nl

Afgezien van het niet toegelichte en vrij obligate plan om meer winst te maken en kosten te verlagen, lijkt een langetermijnstrategie een beetje te ontbreken.

AkzoNobel kiest er duidelijk voor om de opbrengsten van het afsplitsen van het chemieconcern te gebruiken om beleggers eenmalig te paaien. Maar waarom ziet Akzo af van de alternatieve manieren om indirect waarde te creëren in plaats van gewoon een zak geld richting aandeelhouders te gooien?

Wel of geen overnames?

Over het doen van overnames wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept in het persbericht dat AkzoNobel woensdag de wereld in stuurde. Maar er wordt ook meteen verwarring gezaaid, want nieuwsdienst AFN tekent woensdagochtend uit de mond van topman Ton Büchner op dat overnames wel onderdeel van de strategie zijn.

Wat AkzoNobel nu precies wil blijft hiermee onduidelijk: het geld van de afsplitsing van de chemietak gebruiken om via overnames zo groot mogelijk te worden in verf? Of voortgaan op dezelfde voet met de verfdivisie en zo veel mogelijk geld terugsluizen naar aandeelhouders?

Overnames zouden wel een manier kunnen zijn om meer waarde voor de aandeelhouders creëren. Na het afsplitsen van de chemie zou Akzo zich kunnen toeleggen op het bouwen van het grootste verf- en lakbedrijf ter wereld door kleinere concurrenten over te nemen. Dat zou ook een voorwaartse vlucht kunnen zijn om zichzelf te beschermen tegen toekomstige overnamepogingen. Als nummer één in de sector zal Akzo roofdier zijn in plaats van prooi.

Akzo zal woensdagmiddag in de persconferentie waarin de plannen worden toegelicht meer duidelijkheid moeten verschaffen over wat de koers nou eigenlijk is. En vooral over wat er met de inkomsten van de afsplitsing van de chemietak moet gebeuren. Die “grotendeels” aan aandeelhouders uitkeren en tegelijk significante overnames doen, kan niet samengaan.

Op de beurs wordt er vrij lauw gereageerd op de aankondigingen van woensdagmorgen. De koers van AkzoNobel kwam nauwelijks in beweging.

AUTEUR: Leon Brandsema