Een vliegtuig dat wordt aangedreven door elektromotoren en daardoor stiller, milieuvriendelijker en goedkoper is. Airbus, Rolls-Royce en Siemens werken eraan.

Afgelopen dinsdag lieten de drie bedrijven weten gezamenlijk aan een technologie te werken voor elektrische hybride vliegtuigen. Dit zogeheten”E-Fan X programma” is overigens niet geheel nieuw: de samenwerking stamt al uit 2012 toen de EU liet weten te streven naar minder uitstoot van kooldioxide en stikstofoxide.

De bedrijven willen het eerste hybride elektrische vliegtuig in 2020 testen en 5 jaar later de eerste commerciële vluchten ermee maken. Maar first things first, eerst moet er een elektromotor komen die een traditioneel vliegtuig kan aandrijven. Dat traditionele vliegtuig is de BAe 146.

INFOGRAPHIC E Fan X 2

Foto: Airbus

De grootste hindernis die de bedrijven moeten overwinnen is het gewicht van de accu’s en het benodigde koelsysteem. Mocht het drietal hierin slagen, dan krijgt het de handen op elkaar van de luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaartmaatschappijen zien immers een groot deel van hun budget in rook opgaan – te weten aan brandstofkosten.

Elektrische motoren zijn ook beduidend stiller dan conventionele vliegtuigmotoren, zodat vliegmaatschappijen vaker 's avonds kunnen vliegen.