• Het Japanse keramiekbedrijf Maruwa levert een belangrijke bijdrage aan het koelen van datacentra tijdens de huidige AI-hype.
  • De aandelen van het bedrijf zijn in 12 maanden tijd bijna twee keer zoveel waard geworden.
  • De 200 jaar lange geschiedenis van Maruwa zorgt voor de nodige concurrentievoordelen.
  • Lees ook: AI gaat niet zomaar alle lastige problemen oplossen, zegt Bill Gates

De AI-hype zorgt voor een enorme behoefte aan datacentra die gigantische hoeveelheden energie slurpen.

In 2030 zullen datacentra in totaal zo’n 35 gigawatt aan energie gebruiken, verwacht consultant McKinsey. Dat was in 2022 nog zo’n 17 gigawatt. Om een indruk te geven hoeveel dat is: volgens CNET kan 1 gigawatt 750.000 huizen een jaar lang van stroom voorzien.

Zo’n 40 procent van die energie gaat naar het koelen van computerservers, schat McKinsey. Dat is goed nieuws voor het eeuwenoude Japanse keramiekbedrijf Maruwa, dat ooit begon met het maken van serviesgoed.

Inmiddels maakt Maruwa keramiek voor printplaten en halfgeleiders en heeft het bedrijf volgens zakenkrant Financial Times de waarde van zijn aandelen zien verdubbelen in twaalf maandelen tijd. In april bereikte de aandelenkoers de hoogste stand ooit.

Japans keramiekbedrijf profiteert van AI-race

Het bedrijf zegt materialen te leveren die heel goed hitte kunnen absorberen. "De vraag naar hitte-afvoer neemt snel toe vanwege de hoge communicatiesnelheden in datacentra en ons bedrijf heeft een groot concurrentievoordeel op dat gebied", zegt een woordvoerder van Maruwa tegen Business Insider.

"We verwachten dat de nieuwe generatie hogesnelheidscommunicatie, waaronder toepassingen van generatieve AI, de komende jaren de grootste aanjager zal zijn van onze groei", zo stelt het bedrijf.

De concurrentievoordelen van Maruwa komen voort uit de lange geschiedenis van het bedrijf. De wortels liggen in het begin van de 19e eeuw. Maruwa maakte oorspronkelijk Japans serviesgoed alvorens in de jaren zestig over te schakelen naar elektronica.

"Aangezien het bedrijf meer dan 200 jaar geschiedenis heeft als leverancier van keramiek, vormen alle kennis en technologie die het in al die tijd heeft opgebouwd de kern van de concurrentiekracht van het bedrijf", zegt analist Mitsuhiro Icho van zakenbank Goldman Sachs-analist tegen de FT.

LEES OOK: CEO’s proberen beleggers gerust te stellen over het rendement van investeringen in AI: een beetje geduld nog