• De plannen van Google om te stoppen met advertentietracking hebben flinke gevolgen voor mediabureaus, uitgevers en adverteerders.
  • Adverteerders zullen volgens experts zelf klantgegevens gaan verzamelen voor individuele targeting.
  • Het nieuwe beleid zal de toch al enorme advertentietak van Google naar verwachting nog machtiger zal maken.

Google heeft voor een schokgolf in de reclamebranche gezorgd met de aankondiging te stoppen met volgen van het surfgedrag van individuele gebruikers op internet.

Google was al van plan om cookies van derde partijen te weren in zijn Chrome-browser. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die tijdelijk op computers worden opgeslagen als internetters websites bezoeken. Adverteerders kunnen die gebruiken om gericht te adverteren en het effect van advertenties te meten.

Nu wil de zoekgigant uit stoppen met alle mogelijkheden om mensen individueel te identificeren. 

Verder lezen?

Word abonnee van Business Insider

    • Toegang tot Nederlandstalige Premiumartikelen en rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Loopt na een maand automatisch af
    • Nederlandse en Engelse premiumartikelen
    • Toegang tot onze rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Flexibel: elk moment opzegbaar
    Voordelige keuze
    • Nederlandse en Engelse premiumartikelen
    • Toegang tot onze rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Flexibel: elk moment opzegbaar