• Google stopt niet alleen met tracking cookies van derden, maar gaat ook geen alternatieve methoden om individuen online te volgen ontwikkelen.
  • Volgens het bedrijf zijn er ‘privacyvriendelijke alternatieven’ beschikbaar die adverteerders dezelfde resultaten bieden.
  • Zo ontwikkelde Google FLoC, een methode waarbij gebruikers in anonieme groepen worden ingedeeld met hetzelfde online gedrag.

Google gaat helemaal stoppen met methodes om het online gedrag van individuele gebruikers te volgen. Het bedrijf kondigde vorig jaar al aan in 2022 geen tracking cookies van derden meer te willen gebruiken.

Woensdag liet de techgigant middels een blog weten nog een stap verder te gaan en bevestigde dat het ook geen nieuwe alternatieve methoden voor tracking cookies zal ontwikkelen.

“Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen”, zegt David Temkin, de privacy director van Google. “Dat betekent een einde maken aan cookies van derden, maar ook aan andere technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze online zijn.”

Google zal vanaf volgend jaar dus geen advertenties meer verkopen op basis van het specifieke browsergedrag van z’n individuele gebruikers, wat het bedrijven lastig zal maken potentiële klanten gerichte reclames voor te schotelen.

Geen cookies maar 'privacyvriendelijk' volgen

Volgens Google is het helemaal niet nodig dat 'adverteerders individuele consumenten over het hele web volgen om goed presenterende digitale reclame te kunnen maken'. Het bedrijf zegt methodes te hebben die privacyvriendelijker zijn en adverteerders dezelfde resultaten te zullen leveren.

Zo heeft de techreus een methode ontwikkeld genaamd "Federated Learning of Cohorts" of FLoC, wat consumenten in anonieme groepen indeelt op basis van vergelijkbaar surfgedrag. Advertenties worden dan getarget op zogenaamde 'cohort-ID's' en niet langer op de ID's van individuele gebruikers.

Google wil komende maand al een aantal van deze door FLoC samengestelde groepen beschikbaar stellen zodat bedrijven hun advertenties op de groepen kunnen gaan uitproberen.

Niet alleen Google zegt de tracking cookies vaarwel, ook Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser eerder al onmogelijk.