Sinds de invoering van het IBAN (International Bank Account Number) is het aantal overboekingen naar een onbedoelde bankrekening “significant” afgenomen. Gebeurde dit in maart 2014 nog zo’n 4.500 keer, in september van dit jaar was dit aantal gedaald naar circa 1.500.

Het gaat om een schatting van de banken, aldus minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën donderdag. Als gevolg van het controlegetal in het IBAN is het volgens hem “vrijwel uitgesloten dat door een typefout in het IBAN een betaling op een onbedoeld rekeningnummer terechtkomt”.

In de gevallen dat het misgaat, komt dat meestal door een foute omzetting van een gironummer naar een IBAN, aldus de bewindsman in reactie op Kamervragen van de VVD. Na klachten hebben de banken daarom in juni de eerder afgeschafte omrekentool opnieuw ingevoerd.

Kritiek Consumentenbond

In november klaagde de Consumentenbond dat banken zich niet houden aan hun belofte om foute overboekingen door vergissingen met IBAN-nummers tegen te gaan. Zo controleert geen enkele bank of de juiste naam bij het IBAN-nummer staat, terwijl de meeste banken dat wel via hun klantenservice melden. Fouten zouden consumenten veel geld kosten en het terughalen van verkeerd overgemaakt geld is een hels karwei.

Onlangs is de bond met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking. “We zijn teleurgesteld dat de banken ons hebben laten weten geen verbeteringen door te voeren”, zegt directeur Bart Combée.

Volgens de bond wordt fraude voor kwaadwillenden door het ontbreken van controle wel erg eenvoudig. De banken zouden slechts om de tafel willen met de belangenvereniging om te kijken of ze vanaf 1 januari 2016 het aantal foute overboekingen in kaart kunnen brengen.

Naam-nummer-controle nooit praktijk

Volgens de betaalvereniging hebben banken, op de Postbank na, nooit overboekingen gecontroleerd op naam en rekeningnummer. Bij de Postbank gebeurde dit wel omdat daar met het kortere nummer sprake kon zijn van overboekingen naar de onjuiste persoon. Met de recente invoering van het IBAN-nummer is de controle nog weer beter geworden, aldus een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.

Overigens liet hij weten dat de banken het aantal foute overboekingen per 1 januari juist zullen gaan bijhouden, om te onderzoeken of er een probleem is en hoe groot dat dan is. Dat er namen worden gevraagd bij overboekingen is volgens de woordvoerder niet ter controle, maar omdat Europese regelgeving dat verplicht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl