• Menig ondernemer kampt met tijdsgebrek.
  • Dat mag ook geen verrassing heten wanneer je druk bent met leads opvolgen, personeelszaken afhandelen en in contact staat met klanten.
  • Om je te helpen tijd over te houden aan het einde van de dag, zetten we in dit artikel 5 lifehacks voor je op een rij.

Werken tot je erbij neervalt en dan nóg uren te kort komen. Herkenbaar? Als je ondernemer bent waarschijnlijk wel.

Die stapel werk valt helaas niet te verkleinen. Wel kan je er slimmer mee omgaan en je uren zo beter benutten.

Om je te helpen tijd over te houden aan het einde van de dag, zetten we 5 lifehacks voor je op een rij.

1. Creëer duidelijke en overzichtelijke workflows

Als iedereen in het team weet wat er van ze verwacht wordt, voorkom je veel verwarring.

Dit zorgt ervoor dat de doorlooptijd verkort wordt en je meer transparantie hebt binnen het team. Zo kan iedereen effciënter en sneller aan de slag.

Je kan workflows creëeren voor verkoopprocessen, verlofaanvragen, maar ook voor supportvragen.

CRM-systemen of projectmanagementtools kunnen je hierbij helpen. Wij kunnen de volgende aanraden:

Lees ook op Business Insider

 

2. Maak een klantgericht supportproces

Met diezelfde relatiebeheersystemen kan je ook automatische replies sturen naar klanten met vragen of klachten.

Hierbij let het systeem op onder meer de door de klant gebruikte taal. Een Spaanse klant krijgt dus automatisch een Spaanse mail terug. Dat is handig voor wanneer je zaken doet in meerdere landen.

Een systeem dat wij aanraden is Zendesk. Hiermee beheer en automatiseer je eenvoudig alle contacten op één plek, via alle mogelijke supportkanalen.

Eenvoudige integraties met andere tools verhogen vervolgens de productiviteit.

3. Mis geen enkele lead

Ontvang je veel visitekaartjes en begint je bureaula vol te raken? Gebruik dan een CRM-systeem om ze in te scannen en op te slaan.

Naast dat je ze op deze manier altijd bij de hand hebt, bespaart het je ook zeeën van tijd wanneer je er een op moet zoeken.

4. Automatiseer je personeelsadministratie

Het is mogelijk om een deel van je personeelsadministratie te automatiseren met een HRM-systeem.

Hiermee kan je personeel deels hun eigen administratie bijhouden. Zo kunnen ze hun eigen verlof aanvragen, wijzigingen indienen en antwoorden vinden op voor hen relevante vragen. Dat bespaart jou weer tijd.

Weten welke HRM-software bij jouw organisatie past? Wij kunnen de volgende oplossingen aanraden:

 

5. Benut je smartphone

Een zakelijke telefoon is ontzettend handig. Download je CRM-, HRM- of boekhoud-app op je telefoon en heb zo altijd en overal de belangrijkste informatie bij de hand.

Kom je net bij een klant vandaan? Breng je collega’s op de hoogte door een notitie van het gesprek te maken en de klantgegevens bij te werken. Ook dit kan gewoon met je smartphone.


Insider Bedrijfssoftware is een service die je als bedrijf helpt om de beste keuzes te maken bij de aanschaf van bedrijfssoftware, in samenwerking met Appwiki. Business Insider Nederland kan een vergoeding ontvangen bij een eventuele aankoop.