CRM systemen

CRM staat voor Customer Relationship Management. Software voor wordt gebruikt klantenbestanden op te slaan en centraal bij te houden.

Met een CRM-systeem ben je altijd op de hoogte van de situatie binnen jouw organisatie; welke klanten heb je, wat betekenen ze voor je en op welke manier trek je als bedrijf je klanten aan?

Je informatie ordenen is een systematisch proces en het overzicht kan snel verloren gaan wanneer dit niet goed werkt. Daar komt een CRM-systeem dan a snel om de hoek kijken.

Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem?

Een CRM-systeem helpt je bij het volledig beheren van je klantgegevens.Inmiddels gaan we vaak zelfs nog een stap verder; door de digitalisatie van onze omgeving kun je tegenwoordig overal je CRM mee naar toe nemen.

Zo’n pakket is niet alleen van belang voor je inmterne organisatie. Het zorgt voor een professionele uitstraling doordat iedereen altijd weet welke behoeften en wensen een klant heeft. Dat zorgt er voor dat je sterker staat ten opzichte van je concurrenten.

Hoe werkt CRM?

CRM werkt door het samenbrengen van al je klantgegevens. Dat begint vanaf het eerste begin; wanneer een klant bij jouw bedrijf binnenkomt. Wat zijn de eerste behoeften van de klant, wie is de contactpersoon en wat is de achtergrond van het bedrijf?

Je verkoopteam of online klantenteam zal de ionformatie over je klanten steeds verder aanvullen. Met elke verandering krijg je meer inzichten. Zo kun je bekijken hoe de behoeften veranderen of juist inzicht krijgen over de stabiele processen bij je klanten.

Normaal gesproken kan het erg bewerkelijk zijn om al deze gegevens centraal te verzamelen, laat staan te bewerken. Een CRM-systeem neemt deze processen uit handen en zorgt er verder voor dat er een sterke rapportage voor je klaar staat.

Met zo’n compleet systeem kan je elke aanvraag, lead en volledige klantgeschiedenis op één plek opslaan. Dat wordt aangevuld met contactgegevens en klantvoorkeuren voor een volledig beeld van het veld waarin je klant zich begeeft.

Zo kies je een perfect passend CRM-systeem

Hoe veel mogelijkheden je precies nodig hebt hangt af van de grootte van je bedrijf en de processen die er zich binnen jouw organisatie afspelen. Met een groot en compleet CRM kun je alle gegevens nuwgezet bijhouden en analyseren, maar is jouw bedrijf zelf nog klein, dan maak je misschien liever een andere keuze.

Voor het kiezen van het beste CRM-systeem bepaal je de behoeften van jouw organisatie in een stappenplan. Probeer onderstaande punten te beantwoorden met behulp van input van de afdelingen in he bedrijf:

  • Welke processen in ons bedrijf zijn nu inefficiënt en wat willen we verbeteren met een CRM-systeem?
  • Welke bedrijfsprocessen ontbreken en moeten toegevoegd worden?
  • Wie binnen het bedrijf gaat CRM gebruiken? Hoeveel gebruikers hebben we nodig?
  • Welke andere software willen we koppelen aan een CRM systeem?
  • Wat is ons budget?

De koppelingen zijn een bijzonder punt, omdat je hier ook kijkt naar de andere pakketten in jouw bedrijf. Een belangrijk instrument of kanaal binnen je marketing strategie is bijvoorbeeld vaak het versturen van e-mails. Het werken met een e-mailmarketing platform kan los van het CRM of juist gekoppeld met het CRM-systeem, zijn. Ga hier dus bijvoorbeeld na hoe je hier werkt en op welke manier dat nu al in de behoeften voorziet.

Is het nuttig om dit gedeelte ook op te nemen in het CRM, of is dat een onderdeel dat je nu niet nodig hebt. Zo bepaal je stap voor stap welk CRM-systeem je het beste kunt kiezen.