• Een wintersportvakantie kan ontaarden in een financiële nachtmerrie als je je zaakjes niet op orde hebt.
  • Zorg er daarom voor dat je je goed verzekert en winterbanden onder je auto laat monteren. Ook kun je veel geld besparen als je je tankbeurten slim inplant.
  • Business Insider behandelt 15 dingen om op te letten voor je vertrekt op wintersport.
  • Lees ook: Dit zijn de 19 onveiligste vliegmaatschappijen in 2023 – en de 20 veiligste

Eindelijk kunnen we na de coronapandemie weer onbezorgd op wintersport. Wil je echt zorgeloos op reis, zorg er dan voor dat je je goed voorbereidt.

Business Insider zet vijftien punten op een rij die belangrijk zijn om te checken voordat je de voordeur achter je dicht trekt: van je verzekeringen tot tankbeurten – en van winterbanden tot de regels op de skipiste.

1. Je verzekering voor medische kosten

Een onfortuinlijke val op de skipiste kan niet alleen het einde van je wintersportvakantie inluiden, maar ook een krater in je rekening slaan. Je basisverzekering vergoedt weliswaar spoedeisende medische zorg, maar dit geldt alleen tot het Nederlandse tarief. Het verschil moet je bijleggen.

Aangezien in sommige landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk, de zorgkosten een stuk hoger zijn dan hier, kan dat behoorlijk in de papieren lopen. Ook vervoer met een ambulance naar Nederland bij een beenbreuk wordt niet gedekt door je basisverzekering.

Het is daarom belangrijk om je extra te verzekeren voor medische kosten. Hiervoor zijn twee mogelijkheden: een reisverzekering met dekking voor medische kosten (plus wintersportdekking) of een aanvullende zorgverzekering met buitenlanddekking.

Met een aanvullende zorgverzekering ben je behalve voor medische hulp over de grens ook verzekerd voor diverse andere zorgkosten, zoals fysiotherapie. Dat kan handig zijn. Maar niet elke aanvullende zorgverzekering dekt de kosten voor repatriëring of een helikoptervlucht van de skipiste naar het ziekenhuis (prijskaartje: circa 3.000 euro). Een reisverzekering met wintersportdekking vergoedt dit meestal wel, mits ook medische kosten hieronder vallen.

2. … en bagage

Bovendien vergoedt deze verzekering ook andere belangrijke zaken. Denk bijvoorbeeld aan schade of diefstal van (gehuurde) skispullen, of een vergoeding voor niet gebruikte dagen van je skipas en gemiste skilessen, omdat je je been hebt gebroken. Ook het verplichte eigen risico van jouw zorgverzekering wordt hierdoor gedekt. Wel kan de dekking voor schade aan bagage nogal uiteenlopen, dus het loont de moeite om polissen met elkaar te vergelijken.

Kies je voor een reisverzekering en ga je meerdere keren per jaar op vakantie, dan is een doorlopende polis meestal voordeliger. Check wel of een wintersportdekking hierbij is inbegrepen; anders moet je deze apart afsluiten.

Ski je graag off-piste, bedenk dan dat veel reisverzekeringen met wintersportdekking de hand op de knip houden als je een ongeluk krijgt buiten de piste.

Ga je op wintersportvakantie in Europa, dan is het verstandig om bij je zorgverzekeraar voor elk gezinslid een zogeheten European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen, voor het geval deze niet al standaard op je zorgpas is afgedrukt. Dat is een Europese zorgverzekeringspas, waarmee het ziekenhuis de zorgkosten rechtstreeks in rekening kan brengen bij je zorgverzekeraar. Zonder deze pas moet je deze kosten voorschieten, omdat ziekenhuizen met een gewone zorgpas niet uit de voeten kunnen.

3. Regel een aansprakelijkheidsverzekering

Als je een ongeluk op de piste hebt veroorzaakt, loop je het risico dat je aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele letselschade bij de ander. Die kosten zijn niet mals: soms gaat het om een bedrag van zes cijfers.

Aangezien deze kosten niet worden gedekt door een reisverzekering met wintersportdekking, is het van groot belang dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt.

4. Verdiep je in de pisteregels

Om ongelukken te voorkomen, maar ook te voorkomen dat je bij een ongeluk aansprakelijk of zelfs strafbaar wordt gesteld voor schade aan een ander, is het belangrijk om de regels op de piste in acht te nemen.

Er zijn internationale regels opgesteld door de FIS (Fédération Internationale de Ski), waaraan iedereen zich moet houden. Deze kun je hier vinden.

5. Verzeker je voor hulp bij pech onderweg

Je moet er niet aan denken: met een kapotte koppelingsplaat of een lege accu langs de Duitse Autobahn staan. Het is dan ook geen overbodige luxe om je voor pechhulp in te dekken.

Hiervoor zijn verschillende opties. Bij sommige auto- of reisverzekeringen is deze service standaard inbegrepen. Koop je een nieuwe auto, dan krijg je vaak een mobiliteitsgarantie: gratis pechhulp, mits je je auto door de dealer laat onderhouden. In andere gevallen moet zelf aanvullende pechhulp regelen.

Kijk goed naar de dekking. Is er ook woonplaatsdekking? En heb je ook recht op vervangend vervoer – en voor welke periode? Check ook welke mankementen zijn uitgesloten.

6. Voordelig tanken? Plan je tankbeurten slim in

Een rit naar de Alpen is niet goedkoop. Maar je kunt wel geld besparen door je tankbeurten slim in te plannen. Omdat tankstations langs de snelweg vaak duurder zijn, loont het de moeite om even om te rijden naar een pompstation iets verder weg.

Ook is het slim om zoveel mogelijk te tanken in landen waar de brandstofprijzen lager zijn. De actuele prijzen vind je hier.

Reis je naar het zuiden, dan kun je het voordeligst tanken in Luxemburg. Hier betaal je gemiddeld 1,54 euro voor een liter Euro 95 en gemiddeld 1,64 voor een liter diesel. In Nederland is dat respectievelijk 1,80 euro en 1,77 euro. Ook op de terugreis is het slim om je tank daar nog even vol te gooien voor je op de Nederlandse grens afkoerst.

Rijd je in een benzine-auto, dan ben je ook in Duitsland voordeliger uit dan hier: je betaalt daar gemiddeld 1,74 euro voor een liter benzine. Maar rijd je in een dieselauto, dan kun je beter nog even in Nederland je tank volgooien, want onze oosterburen vragen gemiddeld 1,83 euro per liter.

België en Frankrijk zijn duurder dan Nederland. Voor benzine betaal je bij onze zuiderburen gemiddeld 1,83 euro per liter en voor diesel gemiddeld 1,79 euro. In Frankrijk moet je respectievelijk 1,83 euro en 1,89 euro afrekenen. Ook in Italië moet je dieper in de buidel tasten: voor een liter Euro 95 ben je gemiddeld 1,81 euro kwijt en voor een liter diesel 1,86 euro.

Zwitserland en Oostenrijk zijn voor benzineauto’s voordeliger dan Nederland. Je moet daar respectievelijk gemiddeld 1,77 euro en 1,56 euro per liter afrekenen, dus zoek daar vlak voor je de grens met Duitsland of Frankrijk passeert nog even een tankstation op. Rijd je in een dieselauto, dan is Oostenrijk voordeliger dan Nederland (1,73 euro per liter), maar in Zwitserland betaal je de hoofdprijs: gemiddeld 2,04 euro per liter.

7. Rijd zuinig

Je kunt ook brandstof besparen door zuinig te rijden. Door bijvoorbeeld 120 kilometer per uur te rijden in plaats van 130 kilometer kun je 10 procent brandstof besparen.

Ook bespaar je op de tankkosten als je probeert zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Voortdurend optrekken en op de rem trappen vreet benzine.

Word je geflitst vanwege te hard rijden, dan kun je bij thuiskomst in Nederland een boete op de deurmat verwachten. Sommige landen, zoals Italië en Duitsland, kennen ook een puntensysteem, waarbij je het risico loopt op een rijontzegging. Deze regel geldt ook voor buitenlandse toeristen.

8. Controleer voor je vertrek de bandenspanning

Wist je dat bijna twee op de drie automobilisten op te zachte banden rijdt? Niet alleen loop je zo een verhoogd risico op een klapband, ook ben je duurder uit. Volgens Milieu Centraal kun je zo'n 60 euro per jaar besparen als je elke twee maanden de bandenspanning controleert.

Je kunt de bandenspanning het best checken als de banden nog koud zijn. Doe dit dus het liefst voor vertrek en niet halverwege de rit na een tankbeurt. Een zwaar beladen auto heeft extra harde banden nodig.

9. Tijd besparen? Koop alvast een tolvignet

In de meeste wintersportlanden moet je tol betalen. Duitsland is hiervan vrijgesteld. Maar in andere Alpenlanden moet je betalen om van de snelweg gebruik te kunnen maken.

Reis je naar Zwitserland, dan heb je een vignet nodig dat een jaar geldig is. Dit kost circa 40 euro. Je kunt reistijd besparen door dit vignet van tevoren te kopen bij de ANWB, in plaats van aan de Zwitserse grens.

In Oostenrijk is voor snelwegen een tolvignet verplicht. Je kan kiezen tussen een vignet dat tien dagen geldig is en 9,90 euro kost, of een sticker die een jaar geldig is en 96,40 euro kost. Ook deze vignetten zijn verkrijgbaar bij de ANWB.

Er bestaan in Oostenrijk ook digitale vignetten, die worden gekoppeld aan je kenteken. Deze kun je onderweg kopen. Ze zijn ook online te bestellen, maar de ANWB waarschuwt ervoor dat deze pas 18 dagen na aankoop worden geactiveerd.

Frankrijk kent geen vignetten, maar wel tolwegen. Om lange rijen te omzeilen kun je een tolbadge kopen, die je aan de voorruit bevestigt. De kosten worden dan achteraf van je rekening afgeschreven. Deze badge is ook geldig in Spanje en Portugal en kost 20 euro.

Ook voor een reis naar Italië kun je een tolbadge kopen. Hiervoor betaal je circa 24 euro. Maar je kunt net als in Frankrijk ook bij elke tolpoort afrekenen. Bij steeds meer tolpoorten kun je uitsluitend met een pinpas of creditcard betalen.

10. Een no-brainer: zorg voor winterbanden

Met zomerbanden op wintersportvakantie gaan is eigenlijk geen optie. Omdat je auto minder grip heeft en de remweg langer is, loop je een groter risico op een ongeluk.

In sommige landen (Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Italië en de Franse Alpen) is het gebruik van winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden (sneeuw, gladheid en hagel) en riskeer je een boete als je toch op zomerbanden rijdt.

Maar ook in landen waar winterbanden niet verplicht zijn (zoals Zwitserland), kun je in grote problemen komen als je met zomerbanden op pad gaat. Mocht het gaan sneeuwen en je het overige verkeer hinderen, dan riskeer je een boete. En raak je betrokken bij een ongeluk, dan is de kans groot dat je de schade aan je eigen auto en die van je tegenligger zelf moet betalen.

11. … en sneeuwkettingen

In veel wintersportgebieden ben je verplicht om sneeuwkettingen in je auto te hebben en deze bij sneeuwval te gebruiken (meestal alleen als dit op een bord wordt aangegeven).

Ligt er geen sneeuw of ijs, dan is het verboden om met sneeuwkettingen te rijden, omdat je het wegdek dan beschadigt.

12. Onderweg overnachten? Verdiep je in milieuzones

In diverse Europese steden zijn milieuzones ingesteld, om overlast door fijnstof tegen te gaan. Rijd je daar rond zonder de vereiste sticker, dan riskeer je een boete.

Ben je van plan om onderweg in een stad te overnachten – bijvoorbeeld in Milaan, Stuttgart, Karlsruhe of München – zorg er dan voor dat je de regels kent en niet zomaar een milieuzone in rijdt.

In Duitsland kun je met dieselauto’s van voor 2001 meestal in geen enkele milieuzone terecht. In München (per 1 februari 2023), Stuttgart en Brussel zijn dieselauto’s tot en met emissieklasse 4 (geregistreerd voor 2011) verboden.

Voor andere auto’s heb je een sticker nodig, die je vooraf moet bestellen. Dit kan onder andere bij de ANWB en bij het geldwisselkantoor GWK.

Autosnelwegen die door milieuzones lopen, vallen buiten de regeling. Je krijgt er alleen mee te maken als je een stad in rijdt. Doorkruis je Duitsland alleen op doorreis, dan heb je geen milieusticker nodig.

13. Verdiep je in de rijstijl in de bergen

Rijden door de bergen vereist een andere techniek dan touren door het Nederlandse polderlandschap. Rijd je de berg op, rijd dan niet in een te hoge versnelling, om oververhitting tegen te gaan. Rijd je bergaf, probeer dan zoveel mogelijk af te remmen op de motor. Anders worden je remmen te heet.

Rijd je op een smalle bergweg, waar je elkaar moeilijk kunt passeren, dan heeft verkeer dat de berg op gaat voorrang boven dalend verkeer, tenzij je bij de tocht omhoog makkelijker kunt uitwijken dan de auto die je tegemoet komt.

14. Check de sneeuwhoogtes

Enkele weken geleden werden we nog opgeschrikt door beelden van groene skipistes. Inmiddels is in veel gebieden wat sneeuw gevallen. Ben je benieuwd of je in jouw skigebied goed kunt skiën, of dat je je moet beperken tot wandelen en après ski, check dan de sneeuwhoogtes èn sneeuwverwachtingen, bijvoorbeeld op de website van Snowplaza.

15. Files vermijden? Check je ideale vertrektijd

Niets is zo vervelend als geradbraakt aankomen omdat je urenlang in de file hebt gestaan. Probeer daarom voor de files uit te rijden of juist te vertrekken als de grote drukte voorbij is. Op de website van de ANWB kun je checken op welke dagen de grootste drukte wordt verwacht.

Lees meer over wintersport: