• In veel wintersportlanden is het bezit en soms ook het gebruik van sneeuwkettingen verplicht.
  • Lap je de regels aan je laars, dan riskeer je ook een forse boete. In Oostenrijk kan deze oplopen tot wel 5.000 euro. 
  • Nieuwe sneeuwkettingen zijn al te koop voor enkele tientjes, maar er zijn ook exemplaren van meer dan 200 euro.
  • Sneeuwkettingen monteer je op de aangedreven wielen. Heb je een vierwielaangedreven auto, kies dan de twee voorbanden.

Eén op de zeven Nederlandse wintersporters neemt geen sneeuwkettingen mee in de auto, zo blijkt uit een onderzoek dat branchevereniging Bovag vorig jaar heeft laten uitvoeren onder ruim duizend wintersporters. Van de vakantiegangers die wél sneeuwkettingen meenemen, heeft 21 procent geen idee of de maat wel klopt.

Hoewel het gebruik van sneeuwkettingen lang niet altijd nodig is, is het wel riskant om ze niet mee te nemen. Behalve dat het zonder sneeuwkettingen erg lastig en soms onmogelijk is om een besneeuwde helling op te rijden, breng je ook jezelf en andere verkeersdeelnemers in gevaar als je auto gaat slippen. Daarnaast kun je voor verkeersopstoppingen zorgen als je auto niet verder kan.

Ook niet onbelangrijk is dat in sommige wintersportlanden het bezit en bij sommige omstandigheden ook het gebruik van sneeuwkettingen verplicht is. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete. In Oostenrijk kan deze oplopen tot wel 5.000 euro.

De Europese eenheid is wel ver te zoeken wat betreft de regels voor het bezit en gebruik van sneeuwkettingen: elk land hanteert zijn eigen regels en dat maakt het gecompliceerd als je door verschillende landen reist om op je wintersportbestemming aan te komen.

Duitsland: soms verplicht

In Duitsland zijn sneeuwkettingen verplicht in gebieden met een blauw bord met een sneeuwketting erop.

Frankrijk: alleen op besneeuwde wegen

Ook in Frankrijk geldt de verplichting om sneeuwkettingen om te doen als je een blauw bord ziet met een autoband met sneeuwketting erom. Je mag kettingen alleen gebruiken op besneeuwde wegen, omdat je anders de weg beschadigt.

Oostenrijk: forse boete als je regels negeert

In Oostenrijk ben je eveneens verplicht om sneeuwkettingen te monteren als dat met een blauw bord met een sneeuwketting is aangegeven. In lange tunnels, zoals de Arlbergtunnel, is het gebruik van sneeuwkettingen verboden.

Lap je de regels aan je laars, dan riskeer je een boete van minimaal 35 euro. Dit kan oplopen tot 5.000 euro. Moet je auto worden weggesleept, dan worden deze kosten op jou verhaald.

Zwitserland: verplicht bij winterse omstandigheden

Ook in Zwitserland zijn wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, aangegeven met een bord. Soms zijn ze voor auto’s met vierwielaandrijving niet verplicht, maar dat staat dan bij het bord vermeld. In drie bergtunnels zijn sneeuwkettingen verboden.

Rijd je op zomerbanden zonder sneeuwkettingen door de sneeuw en hinder je het overige verkeer, dan riskeer je een boete.

Italië: verplicht op sommige bergpassen

In Italië is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht als je een bord tegenkomt met de tekst ‘transito con catene’. Net als in Frankrijk volstaan winterbanden ook als onder het bord de tekst staat: ‘o pneumatici da neve’.

Verder ben je op sommige bergpassen verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken. In het Aosta-dal moet je sneeuwkettingen in je auto hebben tussen 15 oktober en 15 april.

Kopen of huren?

Zoals je ziet kun je in alle bovenstaande wintersportlanden worden geconfronteerd met een verplichting om sneeuwkettingen te monteren bij sneeuw. Het is daarom verstandig om altijd kettingen in je auto te hebben. Je kunt deze kopen of huren.

Sneeuwkettingen lenen van de buurman is voordelig, maar wel vaak tricky. Sneeuwkettingen moeten namelijk precies passen om de band. Wijkt de bandenmaat af, dan heb je er niets aan. Bovendien is de kans dan groot dat je auto erdoor wordt beschadigd, waardoor goedkoop uiteindelijk duurkoop blijkt.

Waarop letten bij de aanschaf?

Nieuwe sneeuwkettingen zijn al te koop voor enkele tientjes, maar er zijn ook exemplaren van meer dan 200 euro.

Wil je kettingen kopen, zorg er dan allereerst voor dat ze aansluiten bij jouw bandenmaat. Deze vind je op de autoband. Ook de ruimte in de wielkast en de breedte van de velgen zijn van belang. Let erop dat de ketting geen andere auto-onderdelen beschadigt, zoals de remleidingen of het spatbord, en dat er nog voldoende speling overblijft in de wielkasten. Heb je een auto met een krappe wielkast, kies dan een exemplaar zonder ketting aan de binnenzijde van het wiel.

Heb je lichtmetalen of aluminium velgen, dan loont het de moeite om een sneeuwketting te nemen die is voorzien van velgclips. Deze is doorgaans een stuk duurder, maar beschermt wel de velg tegen beschadiging.

Let ook op de gebruiksvriendelijkheid. Niets is zo vervelend als een half uur zitten prutsen om ze eronder te krijgen. Het is slim om voor vertrek een keer te oefenen, zodat het sneller gaat als je ze echt nodig hebt. Er zijn ook snelmontagekettingen in omloop. Deze zijn vaak een stuk duurder, maar de ketting zit wel een stuk sneller om de band.

Hoe gebruik je ze?

Sneeuwkettingen moet je monteren op de aangedreven wielen. Heb je een vierwielaangedreven auto, kies dan de twee voorbanden.

De maximumsnelheid die landen hanteren voor sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Maar voor veel kettingen geldt een lagere maximumsnelheid. Rijd niet harder dan de maximumsnelheid die op de verpakking staat aangegeven.

Leg sneeuwkettingen altijd binnen handbereik. Het is erg vervelend om in een sneeuwbui de hele auto leeg te moeten halen, om ze te vinden. Ook is het slim om een paar oude handschoenen mee te nemen, want van het monteren van sneeuwkettingen worden je handen erg smerig.

Let ook op de overige verkeersregels

Zorg er verder voor dat je je aan de overige houdt. Zo zijn in veel Europese landen winterbanden verplicht en moet het bandenprofiel minimaal 4 millimeter zijn. In Duitsland moeten de banden zijn voorzien van een sneeuwvlokjessymbool bij winterse omstandigheden.

Behalve dat winterbanden vaak verplicht zijn, is het ook verstandig om ze te gebruiken. Winterbanden blijven bij koude temperaturen soepel en geven meer grip op de weg. Uit tests blijkt dat met winterbanden de remweg op een besneeuwd wegdek 50 procent korter is dan met zomerbanden.

Daarnaast zijn in sommige landen reflecterende veiligheidshesjes en een verbanddoos verplicht. Ook eisen veel landen de aanschaf van een tolvignet. Heb je er geen, dan riskeer je een forse boete. Meer informatie over de verkeersregels in de bekendste wintersportlanden vind je in dit artikel.

Lees meer over wintersport: