Cruiseschepen staan erom bekend dat je op een comfortabele manier een aantal bestemmingen van je bucketlist kan strepen.

Je vaart van paradijs naar paradijs, ontmoet aan boord heel interessante mensen uit alle windstreken, geniet van uitgebreide buffetten en onderneemt volop sportieve en culturele activiteiten.

Maar er gaat ook regelmatig iets mis. Zo stonden passagiers aan boord van het cruiseschip Viking Sky in maart 201 doodsangsten uit toen het schip in stormachtig weer over begon te hellen: “Ik heb nog nooit zoiets angstaanjagends gezien”, zei een van hen tegen de Noorse zender NRK. Nadat honderden passagiers waren geëvacueerd en er 17 mensen gewond waren geraakt kon het schip uiteindelijk veilig binnenlopen in de haven van Molde.

In 2017 bleek bij een controle dat een recordaantal cruiseschepen niet voldeed aan de gezondheids- of veiligheidsvoorschriften. Als je alle berichten leest over overstromende toiletten, geheime mortuaria en bedwantsplagen, dan beginnen cruiseschepen meer op een nachtmerrie te lijken.

Hier 14 verontrustende feiten over cruiseschepen.


Veel mensen overlijden tijdens een cruise.

Foto: David Goldman/AP

Het klinkt macaber, maar het gebeurt wel – en vaker dan je denkt. Er is zelfs een website die bijhoudt hoeveel doden er vallen op cruiseschepen.

Lees ook op Business Insider

Hoewel een groot aantal overlijdensgevallen is toe te schrijven aan een natuurlijke oorzaak – vaak door ouderdom – maakt de website ook melding van zelfmoorden, incidenten waarbij passagiers overboord vallen, overdoses en zelfs moorden.

Een medewerker van een cruiseschip zegt op Reddit dat hij minstens drie doden per maand ziet, terwijl Cruise Ship Critic uitgaat van drie doden per week wereldwijd.


Cruiseschepen hebben allemaal een mortuarium aan boord.

Foto: Shutterstock

Cruiseschepen zijn wettelijk verplicht om lijkzakken en een mortuarium aan boord te hebben.

De grootte van het mortuarium hangt samen met de grootte van het schip. Als er niet genoeg ruimte is, moet de crew creatief zijn.

Een voormalig cruiseschipmedewerker legt op Reddit onder de naam ‘Thatcsibloke’ uit wat er gebeurt als er iemand overlijdt aan boord: “Er zijn kleine vrieskisten aan boord waar een of twee lichamen in kunnen, maar er was ook een noodplan om indien nodig een gewone ijskast te gebruiken. Als het echt uit de hand liep, konden de lichamen ook terug worden gevlogen.”


Overstromende wc’s zijn zeker geen uitzondering.

Foto: stockphotofan1/Shutterstock

Reddit-gebruiker Phantomsplit legt uit waarom het niet ongebruikelijk is dat een toilet aan boord van een cruiseschip overstroomt. Het goede nieuws is dat de meeste ongelukjes makkelijk voorkomen kunnen worden.

“Het zal je verbazen wat mensen allemaal door het toilet heen spoelen”, schrijft Phantomsplit. “Schuimrubberen zwembadspeelgoed, T-shirts, schoenen… zo’n beetje alles wat mensen niet willen inpakken als ze van boord gaan. De meeste cruiseschepen hebben vacuümtoiletten. Die zijn erg efficiënt, maar ook erg kwetsbaar. Een tampon of een condoom kan al voldoende zijn voor een flinke overstroming. Een technisch medewerker moet dan de rioolbuizen open maken om het probleem op te lossen.”


Het gemiddelde cruiseschip produceert tussen de 530.000 en 800.000 liter rioolwater per week.

Foto: Chris Ratcliffe/Getty Images

Volgens een bericht uit 2014 stroomt er jaarlijks meer dan 4 miljard liter rioolwater de oceanen in, vol met bacteriën die zowel schade toebrengen aan mensen als aan het maritieme leven.


Cruiseschepen zijn uitermate vervuilend.

Foto: Steve Cordory/Shutterstock

Ondanks dat verschillende cruisebedrijven proberen milieuvriendelijker te opereren, vervuilen cruiseschepen nog altijd de oceanen.

Ze lozen schadelijk ruimwater in de oceaan, kunnen zoveel zwaveldioxide uitstoten als 13,1 miljoen auto’s in een dag en volgens de Duitse milieuonderzoeker Daniel Rieger “zijn ze schadelijk voor het wereldwijde klimaat en de menselijke gezondheid”.

Zijn milieuorganisatie NABU heeft ook vastgesteld dat de luchtkwaliteit op cruiseschepen tot zo’n 20 keer zo slecht kan zijn als in een druk stadscentrum.


Er is een reëel brand- en explosiegevaar.

Foto: Havariekommando/Getty Images

Volgens een recent rapport van onderzoeksbureau G.P. Wild raken jaarlijks zo’n 60 mensen gewond aan boord van een cruiseschip door “operationele ongelukken”, zoals kleine brandjes, explosies, aanvaringen en zinkende of vastlopende schepen.

Zo ontstond er in januari 2019 brand in een casino-cruiseschip met 50 passagiers aan boord en vloog er in oktober 2015 een cruiseschip in brand in de Middellandse Zee.


De kans dat een schip zinkt is klein.

Foto: Tullio M. Puglia/Getty Images

Volgens cruiseliefhebber Robert A. Klein die achter de site Cruise Junkie zit, zijn er tussen 1979 en 2013 tientallen passagiersschepen gezonken. The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.

Een van de grootste ongelukken in de recente geschiedenis was het zinken van de Costa Concordia in 2012. Van de 4.200 passagiers en bemanningsleden aan boord kwamen 32 mensen om het leven.


Het is veel waarschijnlijker dat een cruiseschip vastloopt.

Foto: De Viking Sky met bijna 1.400 passagiers aan boord loopt vast. Bron: NTB Scanpix/Svein Ove Ekornesvag via REUTERS

Hoewel cruiseschepen zijn bedoeld om te ontspannen, verloopt de reis lang niet altijd soepel. Volgens cijfers van Klein zijn er 98 cruiseschepen vastgelopen tussen 1972 en 2011.

In maart 2019 kreeg het cruiseschip Viking Sky met bijna 1.400 passagiers en bemanningsleden aan boord motorproblemen in stormachtig weer voor de kust van Noorwegen. Meer dan 400 mensen moesten worden geëvacueerd alvorens het schip een veilige haven kon bereiken.


Het is moeilijk eten vers te houden.

Foto: Shutterstock/Chameleon Eye

Cruiseschepen moeten meerdere malen per dag zorgen voor eten voor duizenden passagiers. Aan boord is voedsel voor de hele duur van de cruise.

Bijna 200 passagiers aan boord van het cruiseschip Ovation of the Seas moesten overgeven en kregen maagproblemen na een brunch met onbeperkt eten in december 2017 en in diezelfde maand werden ook 332 Royal Caribbean-passagiers slachtoffer van maag- en darmproblemen.

Volgens gegevens van het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention kreeg tussen 2008 en 2014 liefst een op de tien gasten aan boord van een cruiseschip te kampen met maag- en darmklachten. Dat zijn in totaal 129.678 mensen.


Er zijn sinds 2000 bijna 300 mensen overboord gevallen van cruiseschepen of veerboten.

Foto: AUnsplash/ben o bro

Volgens een onderzoeksrapport voor de Cruise Lines International Association van G.P. Wild in 2016 slaan jaarlijks gemiddeld 19 mensen overboord van cruiseschepen en veerboten. Tussen 2009 en 2016 vielen daardoor acht doden.


Cruiseschepen zijn niet gevrijwaard van misdaad.

Foto: Alexander Kirch/Shutterstock

Ook op cruiseschepen vinden misdrijven plaats. Volgens schrijfster Joyce Gleeson-Adamidis van de verhalenreeks ‘Under the Captain’s Table’ kunnen er “duistere dingen gebeuren aan boord van een cruiseschip”.

Criminaliteit is niet alom aanwezig, maar er vinden wel regelmatig vechtpartijen en diefstallen plaats. Ook zijn er alleen in 2016 al 62 gevallen van aanranding of verkrachting gemeld op cruiseschepen (van de 92 misdrijven in totaal). Uit FBI-cijfers blijkt dat 16 procent van alle moorden en 7 procent van de aanrandings- en verkrachtingszaken leidt tot een veroordeling of een schikking.


Soms vallen piraten een cruiseschip aan.

Foto: Farah Abdi Warsameh / AP

Hoewel niet vaak vinden er soms aanvallen van piraten plaats.

In 2009 meldde het Piracy Reporting Center van het International Maritime Bureau dat piraten voor de kust van Somalië dat jaar 214 schepen hadden aangevallen en er 47 daadwerkelijk hadden gekaapt.

In 2017 brachten passagiers aan boord van de Sea Princess die uit Sydney was vertrokken 10 dagen in volledige duisternis doorbrengen vanwege een dreigende aanval door piraten.


Bedwantsen en ander ongedierte tieren vaak welig aan boord.

Foto: Gary Bembridge/Flickr

“Wat een ontspannen vakantie had moeten worden mondde uit in een nachtmerrie!”, schreef Cruise Critic-gebruiker gordon046 in 2016 na het ontdekken van bedwantsen.

De aanwezigheid van bedwantsen kan komen doordat het personeel niet goed schoonmaakt, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de oorzaak te zijn. Volgens woordvoerder Vance Gulliksen van Carnival Cruise Lines komen bedwantsen vaak aan boord via de gasten en hun bagage.


Als de stroom uitvalt, heeft dat ook invloed op het rioolsysteem.

Foto: Jeff Gammons/Getty Images

Het is meer dan eens voorgekomen dat cruiseschepen overspoeld worden met rioolwater.

Een bekend geval is de stroomuitval na een brand op de Carnival Triumph in de Golf van Mexico in februari 2013. Daardoor hield het rioolsysteem er ook mee ook en kreeg de trip in de media de bijnaam “De poepcruise

De 3.143 passagiers aan boord maakten melding van stroomuitval, watertekort, afnemende voedselvoorraden en “rioolwater dat over de muren en vloeren” stroomde. Uiteindelijk werd de Triumph weggesleept naar Mobile in Alabama.

Nog geen maand later werden passagiers van het cruiseschip Carnival Dream slachtoffer van iets soortgelijks.

Lees meer over reizen en vakanties: