De overstapperiode voor de zorgverzekering is begonnen. Je kunt tot en met 31 december de verzekering opzeggen en tot en met 31 januari een nieuwe verzekering afsluiten.

Verzekeraars bieden verschillende soorten polissen: natura, restitutie, combinatie en budget.

De restitutiepolis is het meest uitgebreid en biedt vrije zorgkeuze. Maar er kunnen wel beperkingen zijn waarmee je rekening moet houden.

De overstapperiode voor de zorgverzekering is begonnen. Kies je voor een restitutiepolis waar vrije zorgkeuze wordt beloofd, dan zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Zorgverzekeraars hebben 12 november hun premies voor de basisverzekering in 2021 bekendgemaakt. Traditiegetrouw is dat het startsein voor de overstapperiode.

Je huidige verzekering opzeggen kan tot en met 31 december, daarna heb je nog tot en met 31 januari om een polis af te sluiten bij een andere verzekeraar. 

Er zijn verschillende soorten polissen waaruit je kan kiezen: natura, restitutie en mindere mate budget en combinatie.

Lees ook: Vanaf 12 november kun je weer overstappen van zorgverzekering: dit zijn de verschillen tussen een natura-, restitutie-, combinatie- en budgetpolis

De restitutiepolis is het meest uitgebreid. Deze biedt vrije zorgkeuze. Met andere woorden: de verzekeraar vergoedt de kosten van de behandeling volledig, ongeacht de zorgverlener die je kiest. De restitutiepolis is daarom ook wat duurder. 

Bij een naturapolis kun je alleen kiezen uit zorgverleners waarmee de verzekeraar een contract heeft. Is de zorgverlener niet gecontracteerd, dan moet je zelf een deel van de kosten betalen. 

Wil je die beperking niet en ga je voor een restitutiepolis, dan zijn er een aantal punten waarmee je rekening moet houden. We nemen ze hieronder door. Let op: dit geldt voor de basisverzekering, niet voor de aanvullende verzekering.

Een volledige vergoeding geldt voor marktconforme bedragen

Met een restitutiepolis krijg je in principe de kosten van een behandeling volledig vergoed. Het maakt niet uit of je naar een gecontracteerde of niet-gecontracteerde zorgverlener gaat. Maar dit gaat niet altijd op. De volledige vergoeding geldt bij een niet-gecontracteerde zorgverlener alleen voor marktconforme bedragen.

Ga je naar een psychiater die 300 euro kost terwijl de verzekeraar 150 euro marktconform vindt, dan moet je de rest bijbetalen. Het is daarom aan te raden de verzekeraar te vragen naar het marktconforme bedrag als je een behandeling ondergaat.

Op de websites van sommige verzekeraars kun je lijsten vinden met tarieven voor niet-gecontracteerde zorg en de vergoedingen bij een bepaalde polis.

Volgens Zorgwijzer.nl komt de verzekeraar op de volgende manieren tot het marktconforme bedrag:

  • Het marktconforme tarief is vastgelegd in de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).
  • Er is geen wettelijk tarief, maar de verzekeraar heeft zorgaanbieders voor hetzelfde bedrag gecontracteerd voor een bepaalde behandeling. Dit gecontracteerde tarief is het marktconforme tarief.
  • Geldt geen vast gecontracteerd tarief bij de behandeling, dan wordt het hoogst gecontracteerde bedrag vergoed.  

Mogelijk geen vrije keuze als er 'geen plek is'

Een restitutiepolis biedt vrije zorgkeuze, maar deze kan toch worden beperkt. Bijvoorbeeld als je naar het ziekenhuis gaat van jouw keuze en te horen krijgt dat ze vol zitten voor de behandeling die je wilt ondergaan.

Je kunt op de wachtlijst worden gezet om volgend jaar terug te komen of worden doorverwezen naar een ander ziekenhuis. Jouw keuze is dus niet beschikbaar.

Dit kan een geval zijn van ‘omzetplafond bereikt’. Verzekeraars kopen jaarlijks een aantal behandelingen in. Zijn de behandelingen van een bepaalde verzekeraar opgebruikt, dan is het omzetplafond bereikt. Klanten van die verzekeraar krijgen deze zorg niet meer vergoed.

Soms melden ziekenhuizen het als het omzetplafond is bereikt. Zo konden verzekerden van VGZ in 2018 niet meer geholpen worden aan een nieuwe knie of heup in het Limburgse ziekenhuis Zuyderland

En in 2019 belde de organisatie voor geestelijke gezondheidszorg GGNet 90 klanten af, tot ongenoegen van verzekeraar Zilveren Kruis.

Maar meestal krijg je dit als patiënt niet te horen. Het ziekenhuis biedt een plek op de wachtlijst, zodat je volgend jaar kan komen als er weer behandelingen zijn ingekocht. Of je wordt doorverwezen naar een ander ziekenhuis. 

Bij de meeste verzekeraars geldt een omzetplafond. Zorgvergelijker Independer heeft ze op een rijtje gezet.


[activecampaign form=24]

Lees meer over de zorgverzekering: