Wanneer zou jij je eerder ziek melden: als je het gevoel hebt dat je overwerkt raakt of depressief bent, of als je grieperig bent?

In de praktijk melden mensen zich in dat laatste geval eerder ziek. 85 procent van de mensen denkt dat er op de werkvloer een stigma rust op psychische gezondheid. Ze hebben het gevoel dat mensen ze niet serieus zullen nemen als ze zich ziek melden om psychische redenen.

Toch kunnen stress, angsten en depressieve gevoelens tot serieuze psychische problemen leiden, en daarmee ook tot fysieke problemen. Daarom zijn je psychische problemen net zo’n goede reden om je ziek te melden als griep. Je zou tegen iemand met flinke koorts niet zeggen dat hij “even moet doorbijten” – maar dat gebeurt bij mensen met psychische problemen wel.

Volgens de organisatie voor mentale gezondheid Mind heeft 48 procent van de werknemers weleens last van gehad van psychische problemen in z’n huidige functie. Maar meer dan de helft van die mensen heeft daar niemand iets over verteld.

Paul McLaren is een psychiater bij Priory en wil een einde maken aan dit probleem. Daarom heeft hij een aantal tips bedacht voor hoe je het met je baas over je psychische gezondheid kan hebben. Gezonde werknemers zijn goed voor het bedrijf, zegt hij, en werkgevers hebben de plicht om hun werknemers te beschermen tegen factoren die psychische problemen kunnen verergeren.

Dit is wat je volgens hem moet doen als je zelf last hebt van mentale problemen:


1. Onthoud dat mentale problemen net zo’n goede reden zijn om je ziek te melden als fysieke problemen

Lees ook op Business Insider

Foto: Warpboyz / Shutterstock

Op je werk hoeft er echt geen verschil te zijn tussen het melden van mentale of fysieke problemen, zegt McLaren.

Toch voelt het wel alsof dat verschil er wel is.

“Als je depressief bent, schaam je je daar vaak erg voor”, zegt hij. “Dat is niet alleen een psychologische reactie, maar hoort bij de kenmerken van een depressie. Die schaamte zorgt ervoor dat je je depressie wil verstoppen voor anderen, maar dat zorgt er alleen maar voor dat je de situatie verergert.”


2. Schrijf op wat je voelt

Foto: eakkaluktemwanich / Shutterstock

“Als je het moeilijk vindt om te beschrijven hoe je je voelt of om te verwoorden wat voor hulp je nodig hebt van je werkgever, schrijf het dan eerst op in een e-mail of brief. Laat iemand anders, die je goed kent, die brief kritisch doorlezen voordat je ‘m verstuurt”, zegt McLaren.


3. Richt je tijdens het gesprek op je productiviteit en je vermogen om je werk te doen.

Foto: ESB Professional / Shutterstock

McLaren adviseert om het in het gesprek met je baas te hebben over hoe je mentale gezondheid je werk en je productiviteit beïnvloedt, in plaats van hoe jij je voelt. Zo kun je samen met je baas manieren verzinnen om er samen aan te werken en de situatie te verbeteren.

“Je werkgever wil je natuurlijk helpen, maar als dat ook nog eens goed is voor z’n bedrijf, is dat helemaal mooi”, zegt hij.


4. Het is aan jou hoeveel je wil vertellen.

Foto: Monkey Business Images / Shutterstock

Je kunt je helemaal blootgeven of juist zo veel mogelijk voor jezelf houden – dat is helemaal aan jou.

“Je hoeft je ziekte niet bij naam te noemen, maar wees wel alert op het gebruik van woorden als ‘stress’.  Dat kan veel verschillende dingen betekenen en mensen interpreteren het vaak verkeerd”, zegt McLaren. “Maar als je naar je huisarts bent geweest en een diagnose hebt, is het belangrijk om je werkgever te laten weten dat je ziek bent.”


5. Maak je niet druk om het stigma.

Foto: wavebreakmedia / Shutterstock

“Je werkgever heeft een zorgplicht en moet je dus helpen”, zegt McLaren. “De meeste werkgevers weten dat en nemen daarom stappen om de kans op mentale ziekten te verkleinen. Ze lichten bijvoorbeeld hun personeel voor.”

Dat gebeurt niet altijd, maar als een werkgever verkeerd reageert op een werknemer die last heeft van een psychische aandoening, is er aan de kant van de werkgever iets mis – niet aan jouw kant.


6. Overweeg een mediator in te schakelen.

Foto: Daisy Daisy / Shutterstock

Het zou ook kunnen dat je niet met je baas wil praten omdat je denkt dat hij of zij jou niet begrijpt, of je niet eerlijk zal behandelen. Dan is het verstandig om een mediator in te schakelen.

“Je hoeft het niet alleen te doen als je dat niet wil of niet kan”, zegt McLaren. “Als je hulp nodig hebt, kan dat vaak via de HR-afdeling of bedrijfsarts geregeld worden, of via een collega die je vertrouwt.”


7. Je baas is misschien wel empathischer dan je zou verwachten

Foto: Monkey Business Images / Shutterstock

“Je zou zeker niet de eerste zijn die zich ziek meldt om mentale redenen”, zegt McLaren. “Tussen de één op de vijf en de één op de zes mensen zoekt op een bepaald moment in z’n leven hulp voor een depressie. De kans bestaat dat je baas iemand kent waarvoor dat ook geldt, privé of op werk, en dat hij dus weet hoe hij je moet helpen.”


8. Check wat voor hulp je werk aanbiedt.

Foto: Chinnapong / Shutterstock

Veel bedrijven investeren in het welzijn van hun werknemers, zegt McLaren, en het zou kunnen zijn dat gratis bezoekjes aan de psycholoog daar ook onder vallen. Het is goed om te kijken wat voor hulp je werk aanbiedt, want het zou je weleens positief kunnen verrassen.


9. Geef je werkgever feedback.

Foto: PKpix / Shutterstock

Heeft het bedrijf waar je werkt je goed geholpen? Laat dat dan weten. Voelde je je compleet verloren en in de steek gelaten? Zeg dat dan ook.

“Laat je werkgever weten of hij goed op de situatie heeft gereageerd”, zegt McLaren. “Wat heeft je echt goed geholpen? Jouw feedback zorgt ervoor dat het bedrijf verder groeit.”


10. Vertel wat er met je aan de hand is.

Foto: Aipon / Shutterstock

Door binnen het bedrijf te vertellen wat er met je aan de hand is, help je jezelf, je werkgever en je collega’s die zich misschien ook niet goed voelen.

“Het bedrijf waar je werkt, waardeert je en probeert je waarschijnlijk zo veel mogelijk te helpen, ook zodat je productief bent”, zegt McLaren. “Als je depressief bent, verlies je dat uit het oog. Door over je ziekte te praten, help je jezelf, en je bedrijf.”


LEES OOK Als je allebei fulltime werkt en je carrière belangrijk vindt, hoe houd je je relatie dan gezond? 3 tips van relatiedeskundigen