Utrecht heeft Amsterdam ingehaald als gemeente met de duurste vergunningen om in de buurt van de woning te mogen parkeren. De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors en daar komt dit jaar nog eens 14 procent bovenop.

Dat meldt Vereniging Eigen Huis (VEH) die de prijs onderzocht van gemeentelijke parkeervergunningen in stadscentra, die vaak gelden als de duurste parkeerzone.

Een parkeervergunning in de Utrechtse binnenstad kost 578 euro, dat is net iets meer dan de 574 euro die Amsterdamse centrumbewoners moeten neertellen om bij hun woning te mogen parkeren.

De vergunningstarieven die elk jaar worden vastgesteld door gemeenten, kunnen echter veel verschillen. In Utrecht of Amsterdam betaal je bijna zes keer zoveel als iemand die in het centrum van Rotterdam of Den Haag woont, concludeert VEH. In Hellendoorn is het tarief voor een parkeervergunning met 18,90 euro het laagst.

De onderstaande tabel toont de parkeervergunningstarieven voor stadscentra in 122 gemeenten. Gebruik de zoekbalk of klik op de pijltjes om jouw gemeente te vinden.

In de bovenstaande tabel is te zien dat er een tiental gemeenten is waar de kosten voor een parkeervergunning in het centrum met meer dan 10 procent stegen ten opzichte van 2022.

Opvallend genoeg waren er ook gemeenten waar het tarief omlaag ging, zoals in Rotterdam en Schiedam.

Grotere gemeenten schroefden hun tarieven ook iets meer op dan de gemiddelde stijging van 3,7 procent. Gemiddeld betalen centrumbewoners dit jaar bijna 114 euro voor een parkeervergunning.

Volgens VEH gebruiken veel steden het vergunningenbeleid om de binnenstad autoluw of autovrij te maken, terwijl middelgrote gemeenten de parkeervergunning gebruiken om de parkeerdruk te verlagen. Zo weren ze bijvoorbeeld forenzen in woongebieden rondom een station.

Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren om zo de leefbaarheid te vergroten. Daarnaast wil de Domstad de inkomsten gebruiken om investeringen te kunnen doen en financiële tegenvallers op te vangen.

Ook Oldenzaal wil met het parkeerbeleid de inkomsten opschroeven, om zo uit de rode cijfers te komen.

LEES OOK: Amsterdam kijkt naar snelheidswaarschuwing e-bikes: in theorie kan gemeente via mobiele verbinding stroomtoevoer automatisch verlagen