Bescherm je innovaties tegen namaak. Dat is een van de tips van Aad Ouborg (Bourgini, BaByliss, Princess) voor jonge ondernemers.

Aad Ouborg innoveert al 35 jaar. Met het merk Princess maakte hij smaakvolle huishoudapparaten bereikbaar voor heel Nederland. Samen met zijn kinderen, die directeur/eigenaar zijn van Princess Traveller, introduceerde hij de koffer met ingebouwde weegschaal en oplader. En met dochter Nikki, 4 jaar geleden gestart met Bourgini, brengt hij opnieuw innovatieve huishoudelijke apparaten op de markt.

Deze gelauwerde ondernemer gaat op 9 oktober in Amsterdam met je in gesprek over de noodzaak van innovatie. Want als Ouborg in zijn leven iets geleerd heeft, dan is het dat een succesvolle ondernemer de concurrentie steeds voor moet blijven. Vernieuwen is een must.

Aad Ouborg geeft vast een aantal adviezen:


1. Creëer bevlogenheid in je bedrijf

Ondernemers zijn per definitie bevlogen, dat komt omdat ze eigen baas zijn. Hoe zorg je ervoor dat werknemers diezelfde bevlogenheid hebben? Behandel ze als ondernemers!

Volgens Aad Ouborg geven innovatieve bedrijven hun medewerkers veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Dan ontstaan de vernieuwende ideeën eigenlijk vanzelf. “Er zijn geen grenzen in denken en doen,” is zijn devies.


2. Innoveer op meerdere fronten

Innovatieve bedrijven hebben niet alleen vernieuwende producten, ook hun bedrijfsorganisatie, personeelsbeleid en marketing zijn innovatiever dan die van de concurrentie. Je wint de concurrentiestrijd, aldus Aad Ouborg, als je op vele fronten innovatief kunt zijn.

Zelf was hij één van de eersten die bekende Nederlanders (bijvoorbeeld René Froger) ambassadeur maakte van zijn producten. Ook met vernieuwende licentieovereenkomsten die exclusieve samenwerking garanderen (bijvoorbeeld met NOC-NSF) en door samen te werken met bekende ontwerpers blijft de familie Ouborg de concurrentie voor.


3. Schieten met hagel werkt niet

Sommige bedrijven lanceren twintig nieuwe producten in de hoop dat er twee een succes worden. Aad Ouborg ziet weinig in die strategie. Het is een kostbare aanpak met weinig garanties voor succes.

Ouborg innoveert alleen op basis van waar klanten echt behoefte aan hebben. Hoe hij daarachter komt? Voornamelijk door tijdens internationale beurzen innovatieve ideeën bij een kleine groep trouwe afnemers te testen, geteste dummy’s vervolgens aan te passen aan de feedback en opnieuw te testen.


4. Doe meer, patenteer!

Patenten zijn duur (in Nederland al snel 10.000 euro voor een start) en het aanvragen ervan is tijdrovend. Daarbij vinden sommigen het zonde van alle energie: producten zijn niet te beschermen en worden toch wel nagemaakt.

Toch gelooft Aad Ouborg heilig in het patenteren van innovaties. “Je maakt het de concurrentie moeilijker om schaamteloos te kopiëren en als je het niet doet weet je dat je onmiddellijk wordt nagemaakt. Je houdt ze in ieder geval langere tijd van de markt,” stelt hij.

Soms is het al genoeg om een uniek design of een innovatieve vinding met het modelrecht te beschermen. Dit is goedkoper dan een patent. Het registreren van merknamen heeft Ouborg ook geen windeieren gelegd. Nog niet zo lang geleden wilde een Chinees een bedrijf starten met een naam die wel heel erg op Bourgini leek. Dat feest ging dus mooi niet door.


5. Pak copycats keihard aan

Ouborg staat bekend om zijn gezelligheid en warme omgang met relaties, maar hij is keihard voor concurrenten die zijn innovaties kopiëren. In de afgelopen dertig jaar voerde hij vaak meerdere rechtszaken per jaar om patenten te beschermen. Zijn advies aan jonge ondernemers is een goede advocaat te zoeken.

“Rechtszaken voeren is duur en de uitkomst is altijd ongewis,” zegt Ouborg, “maar je moet je voorsprong op concurrenten zo lang mogelijk verdedigen.”

Ouborg heeft vele tienduizenden euro’s aan advocaten uitgegeven, maar iedereen weet dat hij een ondernemer is die het spel eerlijk wil spelen en zich niet het kaas van zijn brood laat eten.

Aad Ouborg sprak in 2018 tijdens BusinessBoost, een initiatief van ING.

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

Lees ook: Deze fout wil je absoluut niet maken als jonge ondernemer, zegt de CEO van reisorganisatie TravelBird

Lees ook: Rapper Brainpower verkocht een miljoen platen – dit zijn z’n lessen voor ondernemers

Advertisement