Rapper Brainpower sloeg adviezen in de wind en koos zijn eigen weg: rappen in het Nederlands. Met succes. Hij timmert muzikaal nog steeds aan de weg, maar motiveert ook ondernemers: “Als je wilt groeien, moet je buiten je comfortzone stappen.” Onlangs sprak hij in Zwolle een volle zaal toe.

“Ik vind dat je als muzikant verantwoordelijk moet zijn voor hoe je carrière loopt. In die zin zie ik mezelf echt als ondernemer”, begint rapper Brainpower – ofwel de 43-jarige Gertjan Mulder – zijn business talk.

Zo’n 200 ondernemers zijn vandaag op zijn verhaal afgekomen, als onderdeel van het BusinessBoost-evenement van ING. Op de editie in Zwolle zijn sprekers als Marco Aarnink (Drukwerkdeal, Print.com), Allard Droste (Aldowa, Hagelswag), gedragspsycholoog Anna Dijkman en… Brainpower. De man achter Dansplaat en Boks Ouwe.

“Ik ben nu vooral bezig met keynote speeches en een nieuw album in het Nederlands”, vertelt de rapper met bomberjack en pet als dagvoorzitter Rens de Jong hem vraagt naar zijn activiteiten. “Daarnaast ben ik ook bezig in het Engels en heb ik net een muziekprijs in Amerika gewonnen.”

Over zijn ondernemerschap is de rapper duidelijk: “Je ziet jezelf als creatieveling vaak niet als ondernemer. Ook al had ik altijd al een BV.” Toen hij een aantal jaar geleden zonder management kwam te zitten, viel het kwartje: “Ik dacht: ik moet het gewoon zelf uit gaan zoeken. Ik ga veel verder voor mezelf, verder dan menig ander zou gaan.”

“Mijn eerste stelling is: hoe vertel je de waarheid in stereo tijdens een monoloog? Ja hah! Denk daar maar eens over na”, begint de rapper zijn vier lessen. De eerste les die ik voor mijn kiezen krijg: Dance to the beat of your own drum.

Brainpower vertelt over zijn ontmoeting met dj Kool Herc, de grondlegger van hiphop. Hoe zijn grootste held hém vroeg of-ie niet een optreden in Amsterdam kon regelen. Wat blijkt: iedereen in de muziekwereld is op zoek naar de volgende klant of gig. “Of je nu een Jägermeister bent, kleine ondernemer of Kool Herc.”

Je moet het stemmetje van binnen voelen, dansen op het ritme van je eigen drums, drukt Brainpower de ondernemers op het hart. Ook de overige lessen van Brainpower voelen aan als titels van Amerikaanse zelfhulpboeken: durf tegen de stroom in te zwemmen, volg de stem van binnen, kijk naar jezelf en: have the guts to be who you want to be.

Vechten tegen de bierkaai

Brainpower: “Negentien jaar geleden kwam mijn eerste single uit. Ik noemde eerst geen namen, maar tegenwoordig zeg ik het gewoon. De baas van 3FM ging aan mij en TLM uitleggen: leuk jongens, maar wat jullie maken dat zijn geen liedjes. The Beatles en Rolling Stones maken liedjes.”

En dat was tegen het zere been van de rapper, die een echte muziekfreak is en van oorsprong pianist. Hij vertelt over de goede tijden en de slechte. Naar eigen zeggen is de rapper door de mallemolen van de industrie gegaan. “Het grappige is, iedereen zei: wat jij doet, dat gaat nooit lukken. Dat is veel te carnaval-achtig. Nederlandse rap, dat werkt niet”, vertelt Brainpower. “Twintig jaar en één miljoen platen verder zit elk praatprogramma verlegen om een Nederlandse rapper om de kijkcijfers omhoog te krikken.”

Maar ook dat hoort volgens hem bij ondernemerschap: “Het ene moment wil iedereen iets van je, maar wanneer het minder gaat lopen ze allemaal naar de volgende. Het is heel simpel: waar omzet gemaakt wordt, daar willen mensen aan meedoen.”

De vraag die ondernemers zich moeten stellen: hoe kan ik groeien en wat moet ik daarvoor doen? Brainpower: “Dan kom je van acht keer op Lowlands staan bij de Viper Room aan. Zegt die gast: ‘de stoep is hier de kleedkamer’. Als je wilt groeien moet je dingen buiten je comfortzone doen. Maar als je die stem vanbinnen volgt, is dat niet zo erg. Dan doe je het ergens voor.”

Klappen vangen

Al snel volgt een soortgelijk voorbeeld. Op de dag dat zijn Engelstalige single People uitkwam was er een meisje bij MTV die zei: ‘dit is niet goed genoeg voor wat wij nu draaien’. Brainpower: “Diezelfde dag had ik een skype-meeting met een baas van HBO in Amerika waardoor ik mijn huidige agent in LA heb ontmoet. Daardoor zit mijn single nu in The Equalizer 2 met Denzel Washington. Deze film stond deze zomer op 1 in Amerika en momenteel in Nederland.”

Kortom: je mag klappen vangen.

Aan de hand van zijn grote idool Al Pacino, Scarface, vertelt Brainpower over hoe hij zich altijd moest verdedigen. Je wordt als ondernemer continu beïnvloed door externe factoren en mensen die hun mening klaar hebben. Hoe zorg je ervoor dat deze factoren geen ruis veroorzaken? Dat je je eigen pad blijft volgen? Brainpower heeft de lachers op de hand, met zijn imitatie van Arnold Schwarzenegger als The Terminator, maar weet het publiek ook te inspireren.

Wanneer hij zelf the guts had om te zijn wie hij wil zijn? “Daar werk ik nog elke dag aan. Voor jezelf opkomen is elke dag een struggle, maar toen mijn eerste single uitkwam dacht ik: ‘ik ga niet luisteren naar mensen die zeggen of ik dit wel of niet moet doen. Ik kan dit. En ik moet dit doen.’”

En met die uitspraak omschrijft hij precies wat ik en de rest van de zaal na een dag vol motiverende en inspirerende verhalen voelt: gewoon doen. Rapper turned business speaker, waarom niet?

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

Lees ook: Deze fout wil je absoluut niet maken als jonge ondernemer, zegt de CEO van reisorganisatie TravelBird

Advertisement