Groeien gaat bij mensen vanzelf, maar bij bedrijven is het een ander verhaal.

De meest gemaakte fouten van jonge ondernemers die willen groeien met hun startup? Eén: ze lanceren een product zonder dat ze écht weten of de consument erop zit te wachten. En twee: ze steken er veel te veel geld in en willen meteen de hele wereld veroveren. Maar zo werkt het niet. Bedrijven groeien stapje voor stapje.

Steven Klooster, CEO van reisorganisatie TravelBird, vertelt je op 24 september tijdens Business Boost Experience in Rotterdam hoe je stapsgewijs investeert in groei. Hij weet hoe je met de build-measure-learn-cyclus op een verstandige manier groeit.

Stapsgewijs

TravelBird heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een van de grote spelers in de Nederlandse reisbranche. Zelf past Klooster de build-measure-learn-cyclus toe bij het verduurzamen van zijn reisaanbod. “Een miljoen ophalen en investeren in een idee dat je niet hebt getoetst, is dom”, zegt Klooster.

Toch ziet hij het veel gebeuren. Omdat jonge ondernemers verblind raken door het mogelijke succes. Of simpelweg omdat ze vergeten hun ‘briljante idee’ even te spiegelen aan potentiële klanten.

Het is van levensbelang om ideeën in de praktijk te toetsen. “Doe dat kleinschalig,” adviseert Klooster. “Door je idee te toetsen in een bepaald segment spreid je namelijk risico. Dat is een stuk goedkoper dan je idee in een keer uitrollen.”

Weet wat je wilt weten

TravelBird begint met het aanbieden van één duurzame reis. Dan begint het ‘measure’-gedeelte van de cyclus. “Meet nauwkeurig de ervaringen van je klanten,” stelt Klooster.

Maar hoe weet je nou of de kleinschalige proef een succes is? Klooster: “Bedenk van tevoren waaraan je wilt dat het proefproject voldoet. Stel een hypothese op met de uitkomsten die je terug wilt zien. Als die hypothese bewezen wordt door de klantervaringen, dan is dát het moment om je idee verder door te ontwikkelen. Voldoen de uitkomsten van je meting niet aan je verwachtingen, dan moet je eerst je idee en je product verbeteren.”

In lijn met je doel

Veel bedrijven steken meer energie in het ontwikkelen van producten dan aan het meten en leren van de ontwikkeling. Terwijl juist die fase besparingen kan opleveren, én gerichtere investeringen, is de ervaring van Klooster.

“Dat meten is bij ons in eerste instantie een kwestie van een duurzame reis op de website zetten en kijken naar hoeveel mensen geïnteresseerd zijn. Het kan best zijn dat die duurzame reis aanslaat, maar alleen bij een totaal nieuwe groep klanten. Dat is niet ons primaire doel. Ik wil vooral bestaande klanten bereiken. De vraag ‘wat succes is’ is dus heel belangrijk”, aldus Klooster.

Leer van je ervaringen en bepaal op basis daarvan je vervolgstappen. Volgens Klooster blijft het belangrijk om steeds kleine stappen vooruit te zetten. “Stel nieuwe doelen, maak nieuwe hypotheses, rol kleinschalig uit en meet vervolgens de resultaten!”

Meer leren van ondernemers in Nederland? Volg dan BusinessBoost, een initiatief van ING.

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

Advertisement