CEO Susan Wojcicki van YouTube stapt na bijna tien jaar op, meldt het bedrijf donderdag in een blogpost.

Wojcicki zei tegen haar medewerkers dat ze vertrekt om “een nieuw hoofdstuk te beginnen met volop aandacht voor mijn familie, gezondheid en persoonlijke projecten waar ik weer passie voor heb”. Ze zegt een adviserende rol te blijven spelen bij het bedrijf.

Ze wordt vervangen door Neal Mohan, die sinds 2015 chief product officer is van YouTube.

Wojcicki werd in 2014 CEO en kwam toen van Google, het moederbedrijf van YouTube. Ze was in 1999 een van de eerste medewerkers van Google en de eerste marketingmanager van het bedrijf.

Ze verhuurde haar garage aan oprichters Larry Page en Sergey Brin van Google. In een afscheidsbericht aan haar medewerkers heeft ze het over die begindagen van de techreus. "Ik zag de potentie van wat ze aan het ontwikkelen waren en ondanks dat het bedrijf nog maar een paar gebruikers had en geen winst maakte, besloot ik deel uit te gaan maken van het team", schrijft ze. "Het bleek een van de beste beslissingen van mijn leven te zijn."

Ze hielp destijds mee met het ontwikkelen van Google Image Search, het advertentienetwerk AdSense, en was ook betrokken bij de overname van YouTube door Google. Uiteindelijk was ze voor ze naar YouTube vertrok senior vice president of ads.

In de periode dat ze bij YouTube aan het roer stond, lanceerde het videoplatform diensten als YouTube Gaming, YouTube Music, YouTube Premium en YouTube TV.

"Ik heb er altijd van gedroomd om te werken voor een bedrijf met een missie, dat de wereld kan verbeteren", schrijft ze in haar afscheidsbericht. "Het was een absoluut voorrecht om daar deel van uit te maken en ik ben heel nieuwsgierig naar alles wat er nu gaat komen."

LEES OOK: TikTok krijgt alle aandacht, maar tieners in de VS besteden meer tijd op YouTube, blijkt uit onderzoek