YouTube — niet TikTok — is het populairst onder Amerikaanse tieners, blijkt uit nieuw onderzoek. 

Uit onderzoek van Pew Research onder 1.316 tieners blijkt dat beduidend meer van hen (95 procent) gebruik maken van YouTube dan van andere sociale media als TikTok, Instagram en Snapchat.

En die gebruikers blijken ook loyaal te zijn: bijna een op de vijf tieners van tussen de 13 en 19 zegt YouTube “vrijwel constant” te gebruiken, tegen 16 procent voor TikTok en 10 procent voor Instagram. 

TikTok, dat in zijn huidige vorm pas sinds 2018 bestaat, is een van de snelstgroeiende sociale media ooit. Het bereikte sneller dan Facebook of Instagram 1 miljard gebruikers en veel mensen zien de app als een bedreiging voor de hiërarchie van de sociale media.

Instagram-eigenaar Meta testte onlangs TikTok-achtige wijzigingen in zijn interface om te proberen de het dalende aantal gebruikers een halt toe te roepen.

Lees ook: Instagram wilde meer op TikTok lijken, maar krabbelt terug na golf van kritiek

De gegevens van de Pew-enquête kunnen echter het verhaal ontkrachten dat TikTok de grootste concurrentie is voor oudere sociale mediabedrijven zoals Facebook en Instagram-eigenaar Meta. YouTube, dat eigendom is van Alphabet en al sinds 2005 bestaat, lijkt nog steeds het succesvolst in het trekken van de aandacht van tieners.

Toch komt TikTok op de tweede plaats van sociale apps, met 67 procent van de respondenten die zeggen dat ze de populaire korte video-app gebruiken. En omdat het zo'n nieuwe app is, is de trendlijn nog niet duidelijk als het gaat om hoe snel en of het YouTube van de troon kan stoten.

TikTok heeft nu al meer gebruikers dan Instagram, dat eigendom is van Meta. "TikTok is een gevaarlijke concurrent vanwege de massale adoptie en het unieke vermogen om door te dringen tot tieners en jongeren, die de kern vormen van de basis van Instagram", zegt Dan Ives, technologie-analist bij Wedbush Securities.

Met name Facebook, Twitter en Twitch, een platform voor het streamen van videogames dat eigendom is van Amazon, lijken niet zo populair te zijn onder jonge gebruikers. Minder dan de helft van de respondenten in de enquête zegt deze platforms überhaupt te gebruiken.

Dat zou kunnen duiden op een dalende belangstelling voor Facebook. In 2014 en 2015 telde dat platform nog 71 procent van de tieners als gebruiker, blijkt uit cijfers van soortgelijke onderzoeken van Pew in die jaren.

LEES OOK: TikTok heeft imagoprobleem als het gaat om bikkelharde, Chinese werkcultuur: hoge manager in Europa zou gezegd hebben dat hij tegen betaald zwangerschapsverlof is