Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2019 groeiden de onlinebestedingen met 9 procent tot 12,5 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder, becijferde marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Vooral de aankopen van maaltijden en andere etenswaren namen toe.

In totaal stegen de onlineaankopen in de meetperiode met 6 procent tot 124,9 miljoen transacties. De groei voor diensten bleef met 1 procent achter bij de plus van 8 procent voor producten. De onlineaankopen food/nearfood vielen op jaarbasis bijna 40 procent hoger uit.

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, wordt food/nearfood een enorme aanjager van de Nederlandse e-commercemarkt. Deze categorie is volgens hem inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën. De groeicijfers zullen volgens Jongen ook de komende periode “imposant” blijven.

De groei van de sector is ook meteen te zien in de Twinkle 100, de hitlijst van de 100 populairste online-verkopers van Nederland. Daarin staat voor het eerst de Albert Heijn in de top 3. Daarnaast is supermarkt Jumbo nieuw in de top 10 en steeg online-super Picnic van plek 25 naar plek 11.

Tegen de NOS zegt retaildeskundige Laurens Sloot dat hij niet verbaasd is dat supermarkten online zo’n groei laten zien. “Ze zijn bezig met een soort inhaalslag, maar we moeten het niet overdrijven. Van alles wat we in de supermarkt kopen, doen we nu zo’n 4 procent online.”

Weer meer aankopen via smartphone

Opvallend aan het rapport van Thuiswinkel.org is verder dat de forse groei van aankopen via de smartphone zich heeft doorgezet. In het tweede kwartaal van 2018 werd 22 procent van de aankopen via de smartphone gedaan. Dit was een jaar eerder nog 15 procent. Onlineshoppers maakten daarentegen minder gebruik van een desktopcomputer of een laptop voor hun aankopen.

Naar verwachting komen de totale onlineconsumentenbestedingen voor heel 2019 uit op 25,9 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. Daarbij zullen Nederlanders in totaal bijna 260 miljoen aankopen doen, hetgeen een plus van 7 procent is.

Lees meer over retail: