• Het Oostenrijkse bedrijf Waterdrop maakt blokjes die je op kunt lossen in water om thuis je eigen frisdrank te maken.
  • Dat scheelt in transportkosten en bespaart op plastic flesjes.
  • Waterdrop is in oktober 2020 gestart in de Benelux en wil dit jaar een winkel openen in Amsterdam.

Nooit meer frisdrank in een plastic fles hoeven kopen, dat is de toekomst die Waterdrop voor zich ziet.

Hoe wil het Oostenrijkse bedrijf dit bereiken? Met hun zogeheten microdrinks. Frisdrank die je maakt door blokjes op te lossen in een glas of fles water. Een soort oplostabletten of vitaminebruistabletten, maar dan met smaken als mango-cactus-artisjok of perzik-gember-ginseng-aloë vera.

Dit klinkt niet zo bijzonder, maar volgens mede-oprichter en CEO Martin Donald Murray staat Waterdrop aan het begin van een revolutie in de drankenindustrie.

“Het is bijzonder dat in een wereld waar we praten over cryptovaluta, reizen naar Mars en big data er een massa-industrie bestaat die al zeventig jaar hetzelfde is”, aldus Murray. “Het enige wat ze doen is water en suiker in plastic flesjes stoppen. Dat vind ik stom.”

Met de kubusvormige dranktabletten hoopt Murray op een duurzame paradigmaverschuiving: “Ik wil de logica achter de drankindustrie veranderen. Waarom zetten we niet in op kraanwater?”

Waterdrop bestaat al zes jaar. Hun microdrinks, herbruikbare drinkflessen, karaffen, duurzame rietjes en katoenen tasjes zijn al langer te bestellen in Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het Oostenrijkse bedrijf maakte in oktober 2020 de sprong naar de Benelux.

Een doosje met 12 blokjes kost 6,99 euro. Dat komt neer op 0,58 euro per kubus. Voor de iets luxere smaken tel je 8,90 euro neer.

Het team van Waterdrop, met in het midden CEO Martin Donald Murray. Foto: Waterdrop
Het team van Waterdrop, met in het midden CEO Martin Donald Murray. Foto: Waterdrop

Waarom denkt Waterdrop dat het de Benelux, en de wereld, kan veroveren met hun zogeheten microdrinks? Business Insider sprak met Waterdrop-CEO Martin Donald Murray over bruistabletten, plastic afval en flagshipstores in tijden van corona.

Hoe is Waterdrop anders dan een multivitaminenbruistablet van de drogist of supermarkt?

Murray: “Het korte antwoord is simpel: ons recept is compleet anders.”

‘Het lange antwoord is dat we inderdaad gebruikmaken van het concept van een bruistablet. Zout en zuur reageren in het water waardoor het tablet oplost en verdwijnt. Die reactie is onze rocket fuel. In onze tabletten zitten echte fruit- en plantextracten, die vind je niet in je multivitaminentablet. We zijn twee jaar bezig geweest om ons recept te perfectioneren.”

“En dan is er nog de vorm van een Waterdrop. De kleine kubusvorm zorgt ervoor dat ze in iedere flesopening en elk drinkglas passen. Ook blijft het op de bodem als het oplost en gaat het niet rondzweven zoals bij een bruistablet.”

Niet alleen over de vorm van de microdrinks is nagedacht. Aan jullie producten, van waterdrops tot waterfles, hebben jullie veel aandacht besteedt aan design, zo lijkt het. Waarom?

“Mensen denken vaak dat design ophoudt bij een leuk logo. Niemand kan je uitleggen waarom een iPhone lekker in je hand ligt. Maar ik stel me zo voor dat er daarvoor tienduizend dingen zijn bedacht door ’s werelds slimste mensen om dit gevoel te creëren.”

“Bij Waterdrop hebben we in alle aspecten van interacties met onze klanten geïnvesteerd. We willen experiences introduceren in een industrie waar er niet zo veel om die design-ervaring gegeven wordt. Een fles is een fles.”

“Ik ben al zes jaar bezig met alle details rondom Waterdrop. We hebben het recept zelf bedacht. Hetzelfde geldt voor het verpakkingsmateriaal en de vorm. Er zijn maar weinig bedrijven die dit goed doen. Er zitten 50 mensen in het designteam van Apple en meer dan duizend bij Samsung. Grote merken die het goed doen, investeren veel in design. Ik denk ook dat wij dat veel meer doen dan de grote drankbedrijven.”

Waterdrop komt voort uit een grote persoonlijke frustratie, zeg je in een interview. Kun je dat toelichten?

“Ik ben een fervente waterdrinker. Ik drink bijna alleen maar water. Maar de frisdrankindustrie is al zeventig jaar hetzelfde. De enige innovatie die we hier zien is het ontwerpen van een nieuwe vorm van een flesje of een nieuw ingrediënt toevoegen.”

“Waarom is dit zo? Omdat het geen productenindustrie is, maar een supply chain-industrie. Drie grote bedrijven hebben 50 tot 60 procent van de markt in handen, omdat ze zich bijna alle ruimte in de schappen hebben toegeëigend. Als je als nieuw bedrijf op de markt komt, dan verlies je meteen, want het is onmogelijk om op te schalen. Dat is extreem frustrerend.”

“De frisdrankenindustrie is daarnaast niet alleen ongezond, maar ook niet duurzaam. De CO2-voetafdruk is enorm en al dat plastic is een ramp. En belangrijker nog: je kan er niet innoveren.”

“Dus als je een dromer bent als ik, dan moet je dingen opnieuw bedenken: de logica achter de drankindustrie veranderen. Waarom zetten we niet in op kraanwater? Dat is het beste dat er is. Mensen drinken dat al omdat het gezond is. En voor de mensen die een smaakje willen, hebben wij onze microdrinks waarmee ze zelf drankjes kunnen maken. Zo los je het probleem op van zware flessen vervoeren en vechten om ruimte in de schappen.”

Waterdrop is sinds oktober 2020 naast Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk ook actief in de Benelux. Wat zijn de plannen en ambities hier?

“We zijn sinds kort online te krijgen in de Benelux. We doen momenteel veel aan influencer-marketing. Uiteindelijk willen we een flagshipstore openen in Amsterdam. We zijn ook in gesprek met retailers, want we willen in zee gaan met een exclusieve winkelketen om onze producten offline te verkopen.”

“Nederland is op dit moment onze sterkst groeiende markt. Dat heeft twee redenen. De kwaliteit van het drinkwater is heel hoog en jullie hebben een cultuur waar kraanwater gedronken wordt. Daarnaast waarderen Nederlanders designproducten. Dat is in sommige andere Europese landen wel anders.”

Een flagshipstore in coronatijd?

“Omdat ons bedrijf zo jong en dynamisch is, kunnen we anticyclisch opereren. De afgelopen maanden trokken veel merken weg van televisie. Wij investeren in televisie. De prijzen voor zendtijd gingen omlaag en mensen kijken juist meer door de pandemie. Tv is niet dood. De wereld is de afgelopen anderhalf jaar veranderd, maar wij zien hier kansen in.”

“Hetzelfde geldt voor de flagshipstore. Winkelruimte is alom beschikbaar en de huur lager dan ooit. De komende drie maanden openen we flagships in Keulen, Miami, Parijs, en dus ook Amsterdam.”

“Juist nu geven mensen meer om gezondheid. Ze kopen meer online en zijn de verhalen achter merken belangrijker gaan vinden. Ze eisen innovatie en duurzaamheid.”

“Zelf voorzie ik op korte termijn een wereld waarin iedereen rondloopt met een eigen glazen of stalen waterfles. Een die ze thuis of op kantoor met kraanwater vullen. De plasticfles wordt een haatobject. In de pandemie hebben mensen geleerd om meer op de omgeving en de eigen gezondheid te geven.”

De opening van de flagshipstore van Waterdrop in Wenen in 2019:

Wie is de doelgroep van Waterdrop?

“Ons motto is: drink meer water. Een beetje zoals Nike met ‘Just do it’. We zeggen niet zoals de meeste bedrijven ‘drink alleen ons product’. Waterdrop heeft hierdoor de ultieme doelgroep, van 4 jarigen tot 99+ in verpleeghuizen. Wie zou er meer water moeten drinken? Iedereen!”

“In de praktijk is onze klant doorgaans een vrouw tussen de 20 en 55 jaar. Deze groep weet hoe goed water drinken is, omdat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft: je verliest gewicht, je krijgt een betere huid en voelt je energiek. Water drinken is een van de beste beautytips. Daarnaast kopen vrouwen sneller dingen online.”

“We investeren momenteel ook in ‘mannelijke’ producten. Microdrinks met cafeïne. Flessen die we speciaal voor mannen ontwerpen. En voor kinderen zitten er ook producten in de pijplijn. We willen hét merk zijn waar je aan denkt bij water drinken.”

Waterdrop zet zich in voor een beter milieu. Jullie werken onder andere samen met The Plastic Bank. Voor ieder 12-pack microdrinks ruimen zij voor jullie een plastic fles op uit de natuur. Waarom maar één en niet tien? Of vijftig?

“Als je start met de visie om plastic flessen overbodig te maken, is er geen noodzaak meer om nog maar een enkele plastic fles te produceren. Plastic flessen zijn een scam. Al die frisdrankenbedrijven verkopen geen water, maar het flesje. Het water krijgen ze vaak gratis. Het is een ridicule business. Mensen snappen de impact van plastic op het milieu. Je ziet het drijven in de zee of aanspoelen op het strand. De CO2-afdruk van het maken van de fles en het vervoeren ervan is onzichtbaar.”

“The Plastic Bank geeft ons een manier om snel impact te maken. We willen meer doen. Momenteel is het een fles per 12-pack microdrinks. Vorig jaar hebben we 100 miljoen waterdrops verkocht, dus we dragen al bij aan een drastische reductie van plastic. Dit is denk ik meer dan ieder ander bedrijf tot nu toe heeft gedaan. Als we meer kunnen graag, de sky is the limit. Hoe groter wij worden, hoe meer we kunnen doen.”

Jullie zeggen het beste fruit in de tabletten te stoppen zoals acaibessen uit Brazilië. Hoe rijmt zo’n ingrediënt uit een ver land met de missie van het reduceren van je CO2-afdruk?

“De extracten voor onze microdrinks krijgen we door fruit te drogen. Fruit bestaat voor het merendeel uit water, dus we houden na het droogproces veel minder over om te verschepen. Waar je normaal 100 ton fruit zou moeten vervoeren, is dat in ons geval maar een fractie daarvan.”

“We drogen veel van het fruit, dat gelukkig ook uit onze regio komt, gewoon lokaal in Duitsland waar onze fabriek staat. We minimaliseren dus zoveel mogelijk onze CO2-footprint.”

Je hebt het over de moordende concurrentie in de drankenindustrie. Een van de manieren waarop kleine bedrijven verdwijnen is een overname. Ben je daar niet op beducht?

“Ik ben Waterdrop begonnen met de ambitie om op de lange termijn een duurzaam bedrijf te runnen. We hebben geen venture capitalists die in ons investeren, wij beslissen zelf over onze toekomst. Ik ben niet geïnteresseerd in het verkopen van mijn bedrijf. Dat zou betekenen dat we zijn mislukt. We worden niet gedreven door geld en succes.”

“Het gaat tien tot vijftien jaar duren om echt groot te worden. Al die grote spelers in deze markt kunnen niet de e-commerce in en kunnen niet innoveren. Daarom kopen ze inderdaad kleine concurrenten. Nestlé heeft net Nuun gekocht, Unilever Liquid IV. Ook allebei bedrijven gericht op gezondheid en personalisering.”

“Ons voordeel is dat we geen vloeibaar product zijn, online zitten en niet hoeven te vechten om schapruimte. Je kunt ons niet meer stoppen.”

Lees meer over duurzaam ondernemen: