• De 27-jarige Rotterdammer Rutger Hoogvliet zag in de overvolle telefoonhoesjesmarkt nog een gat voor duurzame hoesjes.
  • De hoesjes van KURQ hebben een basis van gerecycled plastic om stevigheid te garanderen en een buitenlaag van kurk.
  • Kurk is duurzaam omdat er geen bomen voor hoeven te worden gekapt.
  • Hoogvliet richt zich op de internationale markt, onder meer met een Kickstarter-campagne.

Smartphonehoesjes: je hebt ze tegenwoordig in alle prints, kleuren, vormen en maten. Bijna iedereen heeft er eentje. Maar is die van jou ook duurzaam? Grote kans dat je daar nog nooit over na hebt gedacht.

Rutger Hoogvliet geeft eerlijk toe dat hij zichzelf tot een klein jaar geleden ook nog nooit die vraag had gesteld. Afgelopen december lanceerde hij echter zijn eigen merk voor duurzame telefoonhoesjes, KURQ. Met hoesjes van je raadt het al – kurk.

De jonge Rotterdamse ondernemer (27) vertelt aan Business Insider hoe het idee geboren werd, hoe hij het merk heeft opgezet en wat zijn ambities zijn.

Telefoonhoesjes van kurk, hoe kom je erop?

Hoogvliet: “Het idee ontstond eigenlijk aan de Kralingse Plas in Rotterdam waar ik een bootje heb. Altijd als ik daar op de steiger loop, ben ik bang dat mijn telefoon in het water valt. Als zoiets met je sleutels gebeurt, heb je van die sleutelhangers met een dobber van kurk eraan zodat ze blijven drijven en ik dacht: kunnen we dat niet ook voor je telefoon maken?

“Toen ik daar een beetje indook, bleek dat natuurlijk helemaal niet te kunnen, want dan moet je je telefoon in een mega kurken blok  verstoppen. Maar ik had me inmiddels wel verdiept in kurk, wat tot mijn verrassing een heel duurzaam materiaal bleek te zijn en kwam op het idee voor hoesjes van kurk. Die drijven weliswaar niet, maar het is weer eens wat anders. En ik zag nog een flink gat in de markt voor duurzame hoesjes, die zijn er namelijk nog weinig.”

Foto: KURQ
Foto: KURQ

Is kurk echt zo duurzaam?

Lees ook op Business Insider

“Ja. Kurk wordt gemaakt van alleen de boomschors van de kurkeik, er worden dus geen bomen voor gekapt. De schors kan elke 5 jaar van bomen worden gehaald zonder deze te beschadigen. Sterker nog, kurkeiken nemen 3 tot 5 keer meer CO2 op wanneer zij ontdaan zijn van hun schors.

“Kurk is van nature ook waterafstotend, antistatisch en veerkrachtig.”

Hoe heb je de hoesjes ontwikkeld?

“Ik heb wat geld opzijgezet van het bedrag dat ik verdiende toen ik vorig jaar mijn bedrijfje in cryptovaluta verkocht, en ben op zoek gegaan naar een bedrijf dat de hoesjes voor mij kon maken.

“Omdat kurkeiken voornamelijk groeien in het Middellandse Zeegebied, kwam ik al snel in Portugal terecht. Ik heb contact opgenomen met verschillende producenten daar en met één van hen liep dat zo goed, dat ik besloot met dat bedrijf samen te gaan werken.

“Zij maken verschillende producten van kurk en hebben ook echt met me meegedacht. In eerste instantie was het streven namelijk om het hoesje volledig van kurk te maken, maar na meerdere ontwerpen en prototypes bleek dat het materiaal daar toch iets te broos voor is. Het bleek niet mogelijk om een hoesje volledig van kurk te maken dat de telefoon goed op zijn plaats te houdt. De producent stelde toen voor om een basis van gerecycled plastic met daaromheen kurk uit te proberen en dat bleek een heel sterke en mooie combinatie te zijn.”

Foto: KURQ
Foto: KURQ

Er zijn al ontzettend veel telefoonhoesjes op de markt, hoe ben je van plan daartussen op te vallen?

“Er zijn dus nog weinig duurzame hoesjes op de markt, waardoor we echt wel opvallen binnen het segment. Ik heb nog bijna niets aan marketing gedaan, alleen een beetje op social media, maar mensen weten ons nu al te vinden. Ik ben al benaderd door meerdere partijen – waaronder bijvoorbeeld outdoorwinkels – die interesse hebben om onze producten te verkopen, en er komen dagelijks bestellingen binnen, ook vanuit het buitenland.

“Om dit merk niet alleen in Nederland maar ook internationaal neer te zetten, heb ik een Kickstarter-campagne opgezet. Mijn voornaamste doel met die crowdfunding is niet om heel veel geld binnen te halen; ik hoop er vooral ons bereik mee te vergroten. Ik zie veel potentie in dit product. Het is heel schaalbaar, ook om er de grens mee over te gaan.”

Lees meer over Better Capitalism: