• De startup KarTent maakt waterdichte tenten van karton voor festivals.
  • Het karton wordt na het evenement opgehaald en verwerkt in nieuwe producten zoals lampen, bureaus en vuilnisbakken.
  • Het bedrijf is nog op zoek naar de beste bestemming voor het snijafval dat bij het maken van de nieuwe producten vrijkomt.

Van een kartonnen tent op een festival tot een lamp, kast of speelgoedraket. De ondernemers achter het bedrijf KarTent hebben van circulair gebruik van karton een businessmodel gemaakt.

Met hun waterdichte tenten van karton willen oprichters Jan Portheine (27) en Wout Kommer (28) met hun bedrijf KarTent de festivalwereld verduurzamen. Ze bedachten het concept nadat ze zagen hoeveel festivalgangers hun tent op het terrein achterlaten als ze weer naar huis gaan.

De tenten van het bedrijf – die voor je klaarstaan op de festivalcamping en worden afgebroken als je het festival hebt verlaten – worden gemaakt van recyclebaar karton en bij de productie komt veel minder CO2 vrij dan bij een gewone tent.

Sinds kort zijn de tenten ook volledig circulair. Na een lange – en vruchteloze – zoektocht naar een partij die iets wilde doen met de gebruikte tenten van het bedrijf, besloten de ondernemers het zelf op te pakken.

“We hebben geïnvesteerd in een snijmachine waarmee we nu zelf nieuwe producten maken van de tenten die terugkomen van festivals”, vertelt global director Timo Krenn (32).

Van kartonnen tent tot speelgoedraket

Het is vanaf het begin van KarTent in 2015 de ambitie geweest om de tenten 100 procent circulair te maken, vertelt Krenn. “We zouden de tenten in principe ook opnieuw kunnen gebruiken, maar mensen verwachten toch een nieuwe frisse tent, hebben we gemerkt. En het recyclen van het materiaal is minder duurzaam dan er nieuwe producten van maken.”

De producten die het bedrijf van het gebruikte karton maakt, variëren van lampen, bureaus en kasten tot speelraketten, dierenkoppen voor aan de muur en vuilnisbakken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de kartonnen tenten ook na een meerdaags festival in de regen vaak nog intact.

“Na extreme condities zijn ze misschien enigszins kromgetrokken. Maar na een tijdje drogen in onze werkplaats, eventueel met wat gewichten erop, hebben we altijd weer karton over waar we iets nieuws van kunnen maken”, aldus Krenn.

Het bedrijf heeft nu nog ‘stapels tenten’ liggen van het festivalseizoen van 2019, maar Krenn verwacht dat deze dit voorjaar allemaal een nieuwe bestemming hebben gekregen. “En daarna kunnen we weer verder met de tenten van het komende seizoen.” Het bedrijf is nog op zoek naar de beste bestemming voor het snijafval dat bij het maken van de nieuwe producten vrijkomt. “We onderzoeken onder meer de mogelijkheid om het te verwerken tot compost of tot vulmateriaal in verpakkingen.”

Circulair bedrijfsmodel

De nieuwe circulaire koers van het bedrijf, heeft veel nieuwe deuren geopend voor KarTent, erkent de Krenn. Maar het werpt ook regelmatig nieuwe vragen op. “Onze doelgroep is veel breder geworden en dat is soms even zoeken”, schetst hij.

“Bij de tenten kiezen gebruikers in eerste instantie voor het gemak van het niet zelf hoeven zorgen voor je accommodatie. Daarnaast vinden ze het te gek dat het een duurzaam concept is. Maar bij de producten die je van het karton van de tenten maakt, lijkt duurzaamheid een grotere rol te spelen. Het is voor ons soms nog zoeken hoe we daar goed op in kunnen spelen en al ons publiek op de juiste manier kunnen bereiken.”

De ondernemers zoeken ook nog naar de beste manier om het verhaal achter hun merk mee te geven aan de consument. “We verkopen bijvoorbeeld ook via Bol.com en dan is het wat lastiger om kopers de geschiedenis van de producten mee te geven”, zegt Krenn.

Het bedrijf speelt met meerdere ideeën om het circulaire karakter van de collectie te benadrukken. “Het mooiste zou zijn dat er een label aan het product komt met de geschiedenis van het item. Dan zou je zelfs een lamp boven de tafel kunnen hangen gemaakt van de tent waar je op een festival in geslapen hebt. Maar dat soort zaken zijn voorlopig logistiek gezien nog een stap te ver.”

Zonnepanelen en groene bestelbus voor je bedrijf: zo simpel is dat niet

Het bedrijf is kortom op de goede weg, maar zeker nog in ontwikkeling, benadrukt Krenn. “We doen ons best. Ook als het bijvoorbeeld om een duurzame bedrijfsvoering gaat. Zo willen we heel graag zonnepanelen op het dak, maar het dak van ons huurpand is niet sterk genoeg. We hebben de verhuurder er niet van kunnen overtuigen dit aan te pakken. En we zouden ook graag een groene bestelbus rijden, maar dat kunnen we ons simpelweg nog niet veroorloven.”

“We doen wat we kunnen, maar het moet wel haalbaar zijn”, aldus Krenn. “En zo staan we er ook in met onze producten. We blijven ons ontwikkelen en daarbij speelt duurzaamheid altijd een grote rol maar we willen het niet opdringen. Het moet vooral leuk blijven.”

 

Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider, zoals: