Na jaren van wachten, wordt de Cybertruck eindelijk geproduceerd. Maar of de Europese fans van het voertuig daar ook blij mee moeten zijn?

Hoewel de levering van de elektrische pick-up truck afgelopen donderdag in de Amerikaanse staat Texas begon, is er nog geen sprake van levering in Europa. En dat terwijl de Europese Unie een belangrijke markt, met een eigen Gigafactory, voor Tesla is.

Toch is het vrij logisch dat wij Europeanen nog geen Cybertruck kunnen kopen. Dit zijn vijf redenen die Tesla kan hebben voor het niet uitbrengen van de truck op ons continent.

1) De Cybertruck is extreem zwaar

Hoewel je nog net geen vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om de Tesla Cybertruck te mogen besturen, is hij wel heel erg zwaar. Volgens de website van Tesla legt hij maximaal 3.104 kilogram in de schaal. Dat is minder dan 400 kilo tot er een vrachtwagenrijbewijs nodig is. Het betekent ook dat je met een B-rijbewijs een maximaal 396 kilo mag trekken, en dat je met een BE-rijbewijs een combinatie van 7 ton kan maken.

Maar het belangrijkste is dat het hoge gewicht de Cybertruck onaantrekkelijk maakt voor Europese kopers in verband met (toekomstige) belastingen.

2) De laadpoort vormt ook een probleem

De Cybertruck wordt op dit moment in Amerika geproduceerd met de door Tesla ontwikkelde NAC-aansluiting. Hoewel steeds meer autofabrikanten, vooral in de VS, ook van die standaard gebruik gaan maken, hebben wij Europeanen de keuze uit de CCS-aansluiting of in mindere mate de ChaDeMo-aansluiting.

Nu is dit vooral op papier een probleem, want het is niet zo dat de Tesla's die nu in Europa rijden, dat doen met een NAC-aansluiting. Deze zijn ook gewoon uitgerust met een CCS-aansluiting, en kunnen daardoor dus op veel plekken in Europa laden. Mocht Tesla toch bedenken om de Cybertruck naar ons continent te verschepen, dan bouwt het daarvoor ongetwijfeld een CCS-poort in.

3) De belangrijkste vraag is niet of Tesla aanpassingen kan maken voor Europa, maar of het dit wel wil

Waar een wil is, is een weg. En als er een partij is die dat weet, dan is het Tesla. Maar of de wil er wel is voor het ombouwen van de Cybertruck voor Europa? Dat is een belangrijke vraag, omdat de markt voor de truck in Europa vermoedelijk enorm klein is. Grote pick-ups zijn hier immers geen gemeengoed.

Met uitzondering van de enorme pick-ups die je tegenwoordig op het Nederlandse asfalt voorbij ziet komen omdat ze belastingtechnisch heel aantrekkelijk zijn, verkopen autofabrikanten in Europa bij hoge uitzondering alleen de kleinere pick-up trucks. In tegenstelling tot de Amerikaanse kolossen, passen de kleinere varianten nog wel prima op het Europese wegennetwerk.

4) Uitdagingen in de productie

Hoewel Europeanen de grotere pick-up trucks nog niet omarmen, heeft CEO Elon Musk van Tesla het al wel enkele keren gehad over een Cybertruck speciaal voor de Europese markt. In 2020 beschreef hij het als "zeer waarschijnlijk in de toekomst". Maar sindsdien heeft de miljardair het er niet meer over gehad.

Elon Musk tijdens het Tesla Cybertruck Delivery Event.
Elon Musk tijdens het Tesla Cybertruck Delivery Event.
Tesla

Vreemd is dat niet. Tesla lijkt immers al moeite te hebben met de productie van de huidige Cybertruck, laat staan dat het van plan is deze binnen afzienbare tijd om te bouwen tot een Europees model.

Het ontwerp en het staal waarvan de auto gemaakt wordt, zijn volgens de autofabrikant struikelblokken voor de productie. Dat verklaart waarom de Cybertruck afgelopen zomer pas in productie ging, twee jaar later dan gepland.

5) Tesla kan de vraag naar de Cybertruck moeilijk bijbenen

Daarbij lijkt het erop dat Tesla maar moeilijk aan de huidige vraag kan voldoen. Sinds vorig jaar is het al onmogelijk om buiten Noord-Amerika een vooruitbestelling voor de auto te plaatsen.

Sinds Musk de auto in 2019 aan de wereld toonde, zouden er al meer dan een miljoen pre-orders geplaatst zijn (al ging men bij deze bestellingen nog uit van het beloofde prijskaartje van 40.000 dollar). De productie kan daar de aankomende jaren niet aan voldoen. Tesla verwacht tot 2025 zo'n 125.000 Cybertrucks per jaar te kunnen maken. Vanaf dat moment zouden dat er 250.000 per jaar moeten worden.

Een simpele rekensom wijst uit dat het dan minimaal 5 jaar duurt voordat de vooruitbestellingen afgehandeld zijn (mits ze niet worden gecanceld). Maar dat strookt schijnbaar niet met de realiteit, want als je in de VS nu een vooruitbestelling voor een Cybertruck plaatst, dan claimt Tesla dat je hem volgend jaar voor de deur hebt staan.

LEES OOK: De Tesla Cybertruck heeft een optionele ‘Beast Mode’ en kogelvrije ramen die niet open kunnen, aldus Elon Musk