Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:43
  • Wie nog dit jaar een elektrische Volkswagen, Audi of Porsche voor de deur wilde zetten, heeft pech.
  • Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep, heeft laten weten dat alle nieuwe bestellingen pas volgend jaar uitgeleverd zullen worden.
  • Het Duitse concern wil dit jaar 700.000 elektrische voertuigen bouwen, maar er zijn twijfels of dat wel gehaald kan worden.
  • Lees ook: Deze 2 bedrijfseconomen uit Helmond bouwen klassieke Porsches om tot elektrische auto’s

Door de aanhoudende toeleveringsproblemen, chiptekorten en stijgende prijzen voor grondstoffen, hebben autofabrikanten het lastig. Ze kunnen moeilijk auto’s bouwen en tijdig leveren.

Daardoor zijn enkele al van strategie veranderd en gooien ze de kleinere auto’s op de schop. En dat werkt, maar toch ondervindt de Volkswagen Groep een ander luxeprobleem.

Volgens Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep, zijn alle volledig elektrische modellen van Volkswagen, Audi, Porsche en andere merken van het concern voor dit jaar uitverkocht. Dat geldt niet alleen voor Europa, maar ook voor de Verenigde Staten en China, zo meldt de Financial Times.

De orderboeken bij de Duitse autofabrikant puilen volgens Diess zover uit dat ze de vraag niet meer aankunnen. Het concern heeft volgens Diess nog meer dan 300.000 orders in Europa alleen staan. Het gevolg is nu dat elke nieuwe bestelling voor een volledig elektrische auto pas op zijn vroegst in 2023 uitgeleverd kan worden.

"We hebben volle orderboeken en een groot aantal nieuwe orders voor elektrische auto's. Dat omvat alle modellen, van de ID.3, de ID.4 en de Audi-modellen", zei Diess tegenover de Britse krant. "Ze worden allemaal goed ontvangen op de markt. En Skoda-modellen liggen ook goed bij het Europese publiek. De elektrische voertuigen zijn dan ook vrijwel uitverkocht voor Europa en de Verenigde Staten. In China gaat het ook hard."

Volkswagen Groep blijft positief over doelstelling

De Volkswagen Groep houdt tot nu toe vast aan de doelstelling om dit jaar 700.000 elektrische auto's te maken. Of dat haalbaar is met alle aanhoudende problemen in de autobranche, de stug lopende economie en de situatie in Oekraïne, is nog maar de vraag.

Maar Arno Antlitz, financiele topman van de Volkswagen Groep, is positief tegenover de Financial Times: "We verwachten dat het aandeel en volume van de elektrische auto's elk kwartaal van 2022 zal groeien."

De doelstelling ligt sowieso onder die van Tesla, waarvan Diess eerder zei dat ze er bij VW alles aan doen om Elon Musk bij te benen. Tesla heeft de doelstelling om 1,5 miljoen auto's te produceren in 2022.

Ondertussen domineert Tesla met zowel de Model 3 als de Model Y de Europese autoverkopen. De Model 3 is niet alleen Europa's best verkopende elektrische auto, het is ook de best verkopende personenauto van het afgelopen kwartaal.

In Nederland liggen die cijfers anders, daar gaat Volkswagen met de ID.3 en ID.4 aan kop.

LEES OOK: Audi en Porsche willen officieel meedoen in de Formule 1 – krijgt Max Verstappen dan echt een Porsche-motor?