• Er gaan al een tijd geruchten over een mogelijke entree van Audi en Porsche in de koningsklasse van de autosport.
  • Herbert Diess, CEO van Volkswagen Groep, bevestigde maandag de plannen van het bedrijf om de Formule 1 te betreden.
  • Audi zou dit doen via de overname van McLaren, en een deal tussen Porsche en Red Bull lijkt al in kannen en kruiken.
  • Lees ook: Wat is ‘porpoising’ en waarom hebben sommige Formule 1-coureurs er zoveel last van?

Er gaan al een tijd geruchten over een mogelijke entree van Audi en Porsche in de koningsklasse van de autosport. Maar nu is duidelijk dat Volkswagen Groep officieel plannen heeft voor de twee merken. Dat vertelde Herbert Diess, CEO van Volkswagen, tijdens een interview op maandag.

In welke vorm de twee merken de Formule 1 gaan betreden is niet duidelijk gemaakt, maar aannemelijk is dat dit enerzijds via een overname van sportwagenfabrikant McLaren gaat, en anderzijds via een samenwerking met Red Bull.

Het Britse McLaren is al langer verlieslijdend en grootaandeelhouder Mumtalakat, het Bahreinse koninklijke investeringsfonds, zou open staan voor een verkoop.

Audi zou in een biedingsoorlog verwikkeld zijn met BMW, dat ook wel oren had naar de sportwagenfabrikant. Audi zou een bod hebben uitgebracht van 500 miljoen euro, maar McLaren moet naar verluidt minimaal 650 miljoen euro opbrengen. BMW schijnt zich ondertussen stilletjes te hebben teruggetrokken, stellen bronnen van Car Magazine.

Audi zou McLaren niet zozeer willen kopen voor de sportwagens, maar voor het Formule 1-team dat bij de deal inbegrepen is.

De constructie voor Porsche is wat makkelijker. Dit merk, wat mogelijk afgesplitst wordt van Volkswagen, zou vanaf 2026 de motoren voor Red Bull, het Formule 1-team van Max Verstappen, gaan leveren.

Wat maakt de overname van McLaren voor Audi interessant?

Waar de overeenkomst tussen Porsche en Red Bull logisch is, is de overname van McLaren door Audi een minder voor de hand liggende. Volkswagen zou juist bezig zijn het aantal merken en automodellen in de groep te verkleinen, dus waarom zou je er dan juist nog een aan toevoegen? Zeker als het gaat om een categorie waar het al goed vertegenwoordigd is met Porsche, Bentley en Lamborghini.

Volgens ingewijden zou Volkswagen vooral defensieve redenen hebben om McLaren te kopen. Het zou daarmee de concurrentie van Chinese en Koreaanse concerns willen beperken.

Ook zou de mediawaarde van de koningsklasse de instap van Audi in de sport verantwoorden, zeker nu het niet meer meedoet in de Formule E en de DTM.

Voor BMW zou de overname van McLaren veel logischer zijn. De Duitse autobouwer heeft geen echte sportwagens in het portfolio en werkte in het verleden ook al samen met McLaren. BMW leverde bijvoorbeeld de V12-motor voor de legendarische McLaren F1.

LEES OOK: De nieuwe Formule 1-race over de Las Vegas Strip wordt een snelle: coureurs vinden het helemaal te gek