Volkswagen geeft steeds meer details vrij over de strategie die de Duitse autofabrikant volgt om de voorsprong van Tesla op het gebied van elektrische auto’s teniet te doen.

Topman Herbert Diess zegt dat er meer en versneld wordt geïnvesteerd in de techniek en software van elektrische auto’s.

Het bredere gamma aan modellen én het dealernetwerk zijn volgens de CEO van Volkswagen een belangrijk voordeel.

CEO Herbert Diess van Volkswagen is misschien wel de meest uitgesproken topman in de auto-industrie als het gaat over de opkomst van Tesla.

Jarenlang heeft de Duitser met bewondering gesproken over de Amerikaanse maker van elektrische auto’s. Tegelijk beschouwt hij Tesla als een serieuze concurrent.

Nu het bedrijf van Elon Musk zich klaarmaakt om een fabriek in de achtertuin van Volkswagen in Berlijn te openen, lijkt Diess zijn houding aan te passen. 

“Alles is opgezet om, op technische basis, de concurrentie met Tesla aan te gaan”, zei Diess maandag tijdens een conference call met financiële analisten over de investeringsplannen van Volkswagen voor de komende vijf jaar. Dat blijkt uit een verslag in handen van de financiële onderzoekssite Sentieo. 

In 2025 wil Volkswagen voor het merendeel van haar automerken een elektrisch vlaggenschip hebben. Hieronder vallen Audi, Bentley en Porsche. Die elektrische auto’s komen naast de ID.3 van Volkswagen, die al in productie is, en de ID.4 die volgend jaar op de markt moet komen.

Lees ook: Nieuwe paradepaardje van Volkswagen, de elektrische ID.3, is de meest verkochte auto in oktober – Tesla blijft ver achter

‘Enig voordeel ten opzichte van Tesla’

Het is allemaal onderdeel van de investering van 73 miljard euro in de techniek en software van elektrische auto’s, die Volkswagen afgelopen week aankondigde

“Wij hebben meer merken en een breder gamma van modellen”, aldus Diess. “Kijkend naar ons dealernetwerk hebben wij enig voordeel ten opzichte van Tesla. De toezeggingen, investeringen en uitvoeringsplannen zijn er om Tesla te verslaan.”

Volkswagen was in 2019 de grootste autoproducent ter wereld met een productie van bijna 11 miljoen voertuigen. Maar bij de verkoop van elektrische auto’s ligt Tesla duidelijk voor. Topman Musk heeft gezegd dat zijn bedrijf op weg is om vanaf eind 2020 jaarlijks een half miljoen auto’s te verkopen.

‘Elektrische strategie noodzakelijk’

Volkswagen heeft op zijn beurt veel ervaring met massaproductie. Veel kenners denken dat Volkswagen de enige winstgevende en duurzame weg kiest door over te schakelen van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving.  

“Een steile afname van kosten in combinatie met steeds gunstigere regelgeving voor elektrische voertuigen maakt het voor automakers noodzakelijk om ‘all-in’ te gaan met een elektrische strategie. Alleen CO2-regels naleven zal hoogstwaarschijnlijk mislukken”, stelden analisten van zakenbank UBS afgelopen oktober.

Volkswagen heeft volgens Diess nog wel een hoop werk te verrichten. Daarbij is het voor een gerenommeerde automaker belangrijk om wendbaar te blijven en zich snel aan te passen.

“Als je kijkt naar startups als Tesla die blanco beginnen, dan maken ze veel gebruik van software die je kan embedden”, zei Diess in toelichting op de plannen van Volkswagen om eigen besturingssoftware te maken voor nieuwe voertuigen. “En ze blijven zich ontwikkelen. Dit is ook wat ons wacht.” 

LEES OOK: Waarom Volkswagen zwaar gokt op elektrische auto’s en veel meer doet dan zijn grote concurrenten