Of je nu één keer per jaar of één keer per week op het vliegtuig stapt, er zijn waarschijnlijk nog steeds een paar dingen over vliegen die je niet weet.

Dit zijn enkele geheimen over vliegtuigen die stewards en stewardessen, piloten en vliegexperts hebben onthuld.


Met dat zuurstofmasker voor noodgevallen kun je maar 15 minuten ademen.

Foto: In de meeste gevallen is 15 minuten meer dan genoeg. Rattanasak Khuentana/Shutterstock

Het klinkt misschien angstaanjagend. De zuurstofmaskers die naar beneden vallen in een noodsituatie geven je maar 12 tot 15 minuten zuurstof, volgens de Huffington Post.

Maar begin nou niet meteen te flippen. Meestal heeft de piloot veel minder tijd nodig dan een kwartier om het vliegtuig op veilige hoogte te brengen.

Het is veel belangrijker dat je het masker zo snel mogelijk over je neus en mond trekt omdat je al na 30 seconden kunt flauwvallen als de cabinedruk naar een onveilig niveau daalt.


De bliepjes en piepjes die je tijdens een vlucht hoort zijn eigenlijk een geheime code.

Lees ook op Business Insider

Foto: Shutterstock/PixieMe

Meestal betekenen de piepjes die je regelmatig hoort tijdens een vlucht niets spannends. De crew gebruikt een systeem van belletjes en piepjes om te communiceren.

Deze berichten kunnen gaan over het aantal snacks dat over is gebleven of over verwachte turbulentie op de vliegroute, schreef Qantas Airlines in een blog.

Een heel enkele keer kan het geluid een signaal vanuit de cockpit zijn dat een noodgeval of een routewijziging aankondigt.


Het is formeel onmogelijk om te sterven tijdens een vlucht.

Foto: Er is niemand aan boord die het tijdstip van overlijden kan vaststellen en iemand dood kan verklaren. Bron: Greentellect_Studio/iStock

Hoewel de bemanning getraind is om eerste hulp ter verlenen en zelfs te reanimeren, is er doorgaans niemand aan boord die het tijdstip van overlijden kan vaststellen.

Dat betekent dat het in juridische zin niet mogelijk is om tijdens een vlucht te sterven, omdat personen alleen doodverklaard kunnen worden na de landing, aldus Conde Nast Traveler.


Mocht iemand het loodje leggen dan laten ze de dode waarschijnlijk in de stoel zitten.

Foto: Er is nu eenmaal geen extra plek voor een lijk. Bron: ChameleonsEye/Shutterstock

Als iemand doodgaat tijdens een vlucht, dan hebben de meeste vliegtuigen geen speciale ruimte om het lijk te bergen.

In de meeste gevallen wordt een overleden passagier vastgebonden aan zijn stoel als er geen lege rij beschikbaar is om het lijk neer te leggen, meldt de BCC. Het lichaam wordt bedekt met een laken.


De wc-hokjes kunnen van buiten worden opengemaakt.

Foto: Het slot op de wc’s geeft slechts de illusie van privacy. Bron: Shutterstock

De toiletten in het vliegtuig zijn van buiten te openen via een extern slotmechanisme dat meestal verborgen is achter het bordje ‘niet roken’ aan de deur, meldde LifeHacker.

Het lijkt misschien opdringerig, maar uiteraard is de optie om het slot van buiten te ontgrendelen ontworpen om veiligheidsredenen.


Gedimd licht moet je ogen voorbereiden op een potentiële evacuatie.

Foto: Nee, het niet altijd het signaal voor bedtijd. Bron: mrkathika/Flickr

Nee, de bemanning probeert je niet in slaap te sussen als ze tijdens het opstijgen de lichten dimmen. Met het zachtere licht raken de ogen van passagiers een beetje gewend aan duisternis, voor het geval er iets fout gaat tijdens het opstijgen of de landing, schreef Conde Naste Traveler.


De piloot is een serieuze autoriteit.

Foto: Zodra de deuren dichtgaan, hebben piloten het voor het zeggen. Bron: Shutterstock

Regelgeving geeft de PIC ofwel “pilot in command” veel autoriteit als de deuren van het vliegtuig gesloten zijn, schrijft Think Aviation.

Een PIC kan een passagier laten handboeien, boetes uitdelen en een passagier toegang ontzeggen als die er ziek uitziet. Kortom: een PIC is de ultieme autoriteit in een vliegtuig – zijn of haar wil is wet.


Je boardingpass herbergt een hoop verborgen informatie.

Foto: Flickr / British Airways

Een groot deel van de tekst op je boardingpass lijkt op het eerste gezicht waarschijnlijk niet erg zinvol, maar die bevat wel een schat aan interessante – en potentieel gevoelige – informatie.

De eerste twee letters voor het vluchtnummer verwijzen naar de luchtvaartmaatschappij. Het numerieke gedeelte van het vluchtnummer is eigenlijk een aanwijzing voor de richting waarin je vliegt – oneven nummers vliegen naar het zuiden terwijl even nummers naar het westen vliegen, volgens Gizmodo.


De uitklapbare tafels zijn de meest vieze dingen in een vliegtuig.

Foto: Twitter/Frederick Joseph

De uitklapbare tafel voor je zitplaats is waarschijnlijk het meest vieze ding op je vlucht. Ze worden slechts “ongeveer een keer per dag” schoongemaakt, meestal wanneer het toestel ’s nachts op een luchthaven stilstaat, vertelde stewardess Sara Keagle aan de Huffington Post.

Stewards en stewardessen raden aan vochtige doekjes mee te nemen om je tafeltje schoon te maken, aangezien passagiers er van alles mee doen.


Lees meer over vliegen: