Reizigers die denken dat ze snel weer goedkope vliegtickets kunnen kopen zoals voor de pandemie, komen van een koude kermis thuis.

CEO Michael O’Leary van Ryanair, qua passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, verwacht dat zijn gemiddelde ticketprijzen de komende vijf jaar zo’n 50 euro zullen bedragen. Dat was vorig jaar nog 40 euro gemiddeld.

“Onze aanbiedingen aan de onderkant van de markt van 1 euro, 0,99 euro en zelfs 9,99 euro zullen we de komende vijf jaar denk ik niet terug zien keren”, zei O’Leary tegen BBC Radio 4.

Hij wijt de duurdere tickets aan de sterk gestegen brandstofprijzen. De prijs van kerosine is in een jaar tijd met ongeveer twee derde gestegen.

Naast de personeelskosten vormt brandstof de grootste kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen, maar de prijs daarvan is moeilijk te voorspellen. Daardoor sluiten veel gebruikers langetermijncontracten af waarbij ze zeker zijn van een vaste prijs, maar die strategie kan zich tegen hen keren als de prijzen ineens gaan dalen.

Ondanks dat consumenten vanwege de hoge inflatie minder te besteden hebben, denkt O'Leary dat mensen toch veel zullen blijven vliegen. Maar hij verwacht dat ze goedkopere maatschappijen zullen verkiezen, zoals Ryanair, zegt hij tegen de BBC: "Wij denken dat mensen vaak blijven vliegen, maar veel prijsbewuster zullen worden."

Toerisme zit in 2022 weer sterk in de lift na twee jaar van coronabeperkingen. Door de massale terugkeer van passagiers staan veel luchthavens onder druk en hebben luchtvaartmaatschappijen moeite genoeg personeel te vinden na de massale ontslagronde tijdens de pandemie.

Ryanair vervoerde afgelopen juli 16,8 miljoen passagiers tegen 9,3 miljoen in dezelfde maand vorig jaar. De vliegtuigen waren voor 96 procent bezet tegen 80 procent vorig jaar. In de eerste zeven maanden van het jaar vervoerde de prijsvechter 142 miljoen passagiers - 102 miljoen meer dan in 2021. 

LEES OOK: 8 van de 10 ‘slechtste’ vliegvelden ter wereld liggen in Europa: Eindhoven zit erbij (en Schiphol niet)