De jonge ondernemer Tom van Dieren heeft mondkapjes op de markt gebracht die verkleuren door de ademhaling van de gebruiker.

Eerder kwam de 22-jarige Van Dieren met zwembroeken die verkleuren door temperatuurverschillen.

Sinds dinsdag geldt in Nederland een mondkapjesplicht in alle publieke binnenruimtes.

De jonge ondernemer Tom van Dieren trok twee jaar geleden de aandacht met innovatieve zwembroeken die van kleur veranderen. Nu heeft hij dat concept toegepast op mondkapjes.

De 22-jarige oprichter van het bedrijf SEA’SONS heeft mondkapjes op de markt gebracht die verkleuren door de ademhaling van de gebruiker. Door temperatuurverschillen verandert de stof van de gezichtsbedekking van oranje in geel – of een andere kleurencombinatie.

Van Dieren hoopt met de in oog lopende mondkapjes kleur te brengen in de sleur van de coronapandemie. “Wij focussen op het positieve in elke situatie”, verklaart hij op LinkedIn. “Zelfs als je de glimlach achter het mondkapje niet kunt zien, zegt de twinkeling in de ogen genoeg.”

Elke vijf seconden een kleurverandering

De opvallende mondkapjes geven een dynamisch effect. “Het mondkapje is zo ontwikkeld dat de kleurverandering snel plaatsvindt”, legt Van Dieren uit. “Elke vijf seconden is er een kleurverandering, omdat je koude lucht inademt en warmte uitademt.”

SEA'SONS verkoopt vijf modellen, van het oranje 'Sunset' dat bij ademhaling geel kleurt, tot 'Arctic' met verkleuring van donkerblauw naar lichtblauw. In Nederland, waar sinds dinsdag een mondkapjesplicht geldt in alle publieke binnenruimtes, zijn ze al volop verkrijgbaar, voor 14,95 euro per stuk.

Bovendien hoopt SEA'SONS met de innovatieve mondkapjes op internationaal succes. Sinds dinsdag zijn ze ook voor buitenlandse klanten te bestellen. Van Dieren beschikt al over enkele duizenden exemplaren en kan binnen enkele weken opschalen tot zo'n 50.000, zegt hij tegen de Stentor.

Logische uitbreiding

Voor de jonge Apeldoorner, die de zwembroeken als student op de markt bracht, is de uitbreiding naar gezichtbedekking een logische stap. De verkoop van verkleurende zwembroeken is dit jaar gegroeid tot bijna 15.000 exemplaren, zegt hij. Ook verkoopt het bedrijf T-shirts.

Van Dieren, die inmiddels zijn studie Small Business aan de Saxion-hogeschool in Deventer heeft afgerond, baseerde het concept op Hot Wheels-autootjes die in bad verkleurden. Daar speelde hij als kind mee.

[activecampaign form=30]