De 19-jarige Tom van Dieren heeft een bijzonder concept ontwikkeld: een zwembroek die van kleur kan veranderen.

Daarvoor heeft de Apeldoorner binnen een week al 25.000 euro opgehaald via Kickstarter, ruimschoots meer dan de doelstelling.

Nu wil hij nog meer financiering via crowdfunding binnenhalen om de zwembroek in meer kleurstellingen te laten maken.

“De afgelopen jaren is er vrijwel niks aan de zwembroek veranderd”, legt Van Dieren uit tegen Business Insider. “Veel zwembroeken bestaan uit natuurlijke materialen die lang nat blijven en niet snel opdrogen. Daarnaast wordt er geklaagd dat het netje aan de binnenkant niet veilig is.”

Met het merk Sea’sons wil hij daar verandering in brengen door betere stof te gebruiken – en het verkleuren moet de zwembroek extra hip maken.

“Als je rondloopt is jouw zwembroek warm door bijvoorbeeld lichaamswarmte en zonlicht”, vertelt Van Dieren, tweedejaars student Small Business aan de Saxion-hogeschool in Deventer. “Maar als je in het water springt verkleurt je zwembroek. Water is bijna altijd kouder dan de temperatuur van de buitenlucht.”

Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld de Color Shifters van Hot Wheels of de Heineken koelstrips die op biertjes zit. Het materiaal reageert op de verschillen in temperatuur door van kleur te veranderen.

Wat maakt het product uniek?

Van Dieren: “In Nederland droogt je zwembroek veel langzamer op omdat het minder warm is dan in warme landen. Hoe je zwembroek opdroogt, hangt af van waar je bent. En zo zijn de kleurpatronen ook overal anders. Daarnaast kun je spelen met patroontjes. Als je bijvoorbeeld je hand op de zwembroek legt, heb je ineens een afdruk op je broek.”

Er staat dat je de Sea’sons-zwembroek niet in de zon moet laten drogen. Best onhandig voor zwembroek, nietwaar?

“De zwembroek blijft gewoon goed. Alleen de zon beschadigt de broek net als chloor. Je kunt er gewoon mee in de zon lopen, dat is geen probleem. Maar als je de zwembroek neerlegt om te drogen in de zon, dan gaat het product veel sneller achteruit.”

Hoelang gaan de zwembroeken mee?

“Als je het gebruikt in een binnenzwembad kan de zwembroek altijd van kleur blijven veranderen. Daar heb je natuurlijk geen invloed van de zon. Buiten is het een ander verhaal. Maar vorig jaar had ik twee prototypes meegenomen die ik de hele zomer aanhad. Ze veranderen nu nog steeds van kleur.”

De zwembroeken zijn best prijzig. Hoe kan dat?

“Op dit moment hanteren wij als prijs 50 à 60 euro. Omdat wij net begonnen zijn, is onze afname nog laag. Dat zorgt voor een hogere kostprijs.”

Op dit moment heb je al 25.000 euro opgehaald via Kickstarter. Hoeveel geld heb je überhaupt nodig?

“Ik heb afspraken gemaakt met de producent over een minimale afname van stoffen. En dat is een vrij hoog aantal. Ik hoop zoveel mogelijk geld binnen te halen waardoor ik meer kleuren aan kan bieden. Want bij 30.000 euro komt er een nieuwe kleur vrij, bij 45.000 euro ook en bij 70.000 euro weer.”

917c18720fe2dce813e63b31d51ccf35_original

“Er zijn nu vier kleurencombinaties: groen-geel, oranje-geel, blauw-groen en paars-roze. We kijken naar kleuren die bij goed gemengd kunnen worden en lang mooi blijven.”

Blijft het bij zwembroeken of willen jullie ook meer producten maken?

“Het is nu vooral een badmodemerk voor mannen. We kiezen voor mannen omdat er voor vrouwen al veel meer is op dit gebied. Je ziet de gekste badpakken voorbijkomen.”

“Dus onze focus ligt eerst op zwembroeken die goed zitten. Daarna gaan we misschien uitbreiden naar T-shirts, slippers en handdoeken om er een paar te noemen. En als het kan ook bikini’s en badpakken.

“Bij zwembroeken is een beetje speling in de maatvoering niet erg, want je kunt het touwtje rond de taille strak trekken. Bij een bikini gaat dat niet. Dat betekent dat je veel meer maten aan moet bieden en dat is niet te doen met een kleine oplage.”

Wanneer is Sea’sons een succes?

“Als ik rondloop en mensen in mijn zwembroek zie. En dat ze dan aan andere mensen enthousiast laten zien wat de zwembroek doet. Dat lijkt mij erg tof!”

LEES OOK: Deze 13 succesvolle Nederlanders twintigers staan dit jaar in Forbes’ 30 under 30-lijst