Webwarenhuis V&D verkeert in financiële nood en werkt aan een akkoord met zijn schuldeisers. Dat bevestigt een woordvoerder van de onlinewinkel na eerdere berichtgeving door RetailTrends. Het bedrijf heeft geen uitstel van betaling aangevraagd, maar maakt gebruik van een zogeheten WHOA-procedure.

Zo’n procedure is een alternatief voor uitstel van betaling waarbij de bezitters van twee derde van de schuldenlast in moeten stemmen met een voorstel van het bedrijf. Gebeurt dit, dan zijn alle schuldeisers aan dat akkoord gehouden. V&D heeft er alle vertrouwen in dat dit lukt, laat de zegsman weten. “De aandeelhouders zijn de grootste schuldeisers”, verklaart hij.

Vorige week maakte V&D nog bekend op een andere strategie over te gaan. Zo verdwijnen onder meer hobbyspullen, beautyproducten en elektronica binnenkort uit het assortiment van de bekende winkel. V&D gaat meer inzetten op kleding, schoenen en interieur, naar eigen zeggen omdat de consument in tijden van hoge inflatie hier wél behoefte aan blijft houden.

In 2021 had het webwarenhuis nog een omzet van 12 miljoen euro, maar dat liep vorig jaar terug. “Door de heropening van de winkelstraten gaven mensen minder uit online”, legt de woordvoerder uit. Maar tegelijkertijd werden mensen ook voorzichtiger door “de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne” en speelden er nog problemen met de toeleveringsketen en de overstap naar een ander softwareplatform. Dat kostte meer tijd en geld dan gepland.

De schuldsanering via de WHOA-procedure is dan ook bedoeld om de strategiewijziging "in financiële rust" te kunnen doen, aldus de zegsman. "We willen geen nieuwe hindernissen opwerpen."

Het bekende warenhuis V&D ging in 2015 failliet, maar de merkrechten werden later verkocht. Sinds 2018 is het bedrijf terug als een webwinkel.

LEES OOK: Voortbestaan verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot onzeker: oprichters stappen op