Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot verkeert in financiële problemen, zo meldt vakblad Retailtrends woensdag. Om het bedrijf overeind te houden, hebben de voormalige aandeelhouders – waaronder de oprichters – hun aandelen overgedaan aan de eigenaren van de Delicatessenfabriek.

De nieuwe aandeelhouders zien zich genoodzaakt crediteuren te vragen genoegen te nemen met een percentage van hun vorderingen. In een brief aan de leveranciers geeft de Delicatessenfabriek aan te begrijpen dat de vraag een “aanzienlijke aderlating” betekent, “doch in geval van faillissement zult u zich bij een aangesteld curator dienen te melden als concurrent crediteur, waarbij de preferent crediteuren voorgaan in betaling”.

Woensdagavond schreef medeoprichter Martijn Bijmolt op LinkedIn dat hij en zakenpartner Jouri Schoemaker met “pijn in het hart” het stokje moeten overdragen. “Zoals we altijd hebben gezegd: onze missie gaat boven ons bestaansrecht, onze missie gaat boven onze eigen positie”.

Pieter Pot moest eerder tientallen mensen ontslaan

De nieuwe aandeelhouders zijn Jordan Koppelle en Dominique Rommers. Met de Delicatessenfabriek verzorgden zij al het wassen van de potten voor Pieter Pot. Ook produceren ze sambal, verse salades en kaasdips.

Naast de oprichters waren de voormalige aandeelhouders van Pieter Pot een aantal investeringsmaatschappijen en individuen, schrijft Retailtrends.

Jouri Schoemaker is terggetreden als CEO, maar blijft volgens het vakblad voorlopig nog wel het gezicht van de verpakkingsvrije bezorgsupermarkt. Martijn Bijmolt is verrokken voor een wandeltocht naar Santiago de Compostela. "Om uit te zoomen en te reflecteren", schrijft hij op LinkedIn.

In coronatijd leek Pieter Pot nog een gouden toekomst tegemoet te gaan, maar na het afschaffen van de maatregelen kwam de klad in de groei. Eind vorig jaar moest de super tientallen mensen ontslaan, zo bleek uit een interview met De Ondernemer.

Voor de ondernemers bleek het moeilijk het bedrijf winstgevend te krijgen, ondanks de aanvankelijke successen. In 2021 werd nog 9 miljoen aan groeigeld opgehaald. "We hebben aangetoond dat klanten wel degelijk voor verpakkingsvrij willen kiezen, als het maar gemakkelijk en aantrekkelijk is", schrijft Bijmolt op zijn LinkedIn-pagina.

LEES OOK: Picnic levert A-merken als Nutella en Pringles uit Duitsland: dat kan euro’s schelen